Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

De blir nya chefer på Bonnier Tidskrifter

Publicerad: 18 augusti 2009, 08:50

Bonnier Tidskrifter gör en stor omorganisation. Anders Kvarby från Stockholm City blir ny annonsdirektör samtidigt utses sju förlagsredaktörer. Men en veteran lämnar samtidigt förlaget.


Ämnen i artikeln:

Daniel FrodinUlrika SaxonAmelia AdamoAnn FredlundLinda GrahnBonnier TidskrifterPontus Schultz

Daniel Frodin, Anders Kvarby, Linda Grahn och Ann Fredlund är nya chefer på Bonnier Tidskrifter. Foto/Motage: Resumé

Ulrika Saxon, vd på Bonnier Tidskrifter har utsett två nya direktörer. Från Stockholm City, som nyligen tog plats inom Bonnier Tidskrifter hämtas tidgare vd:n Anders Kvarby. Han får den nya titeln annonsdirektör och därmed hela ansvaret för förlagets annonsintäkter. Mats Carlesson, utses till förlagsdirektör, vilket innebär att han ska samordna och leda Bonnier Tidskrifters marknadsorganisation.

Samtidigt utses sju förlagsredaktörer. Det är chefredaktörer som får det kommersiella ansvaret för ett antal titlar. De är:
Pontus Schultz som lämnar chefredaktörsposten på Veckans Affärer och får ansvaret för VA, Privata Affärer, Placeringsguiden och även ska jobba med affärsuteckling inom det digitala området.
Katrin Ahlström, chefredaktör på Allt om Mat som får ansvaret för alla mat- och trädgårdstidningarna.
Ann Fredlund, chefredaktör på Amelia som även får Tara och Veckorevyn under sina vingar.
Amelia Adamo, tidskriftsdrottningen på M som nu även får ansvaret för Queen.
Linda Grahn, rekryteras tillbaka till förlaget. Kommer närmast från Egmont Tidskrifter. Hon får ansvaret för inrednings- och modetidningarna.
Daniel Frodin, chefredaktör på Teknikens Värld har sedan tidigare även Stockholm City på sitt bord. Där landar nu även Misstänkt och Korsordstidningarna.
Åsa Rydgren, tidigare ansvarig för Nova Förlag som nu försvinner. Hon blir bas för tidningar inom resa, hälsa och barn- och föräldratidningarna.

Mats Lodin en veteran inom förlaget lämnar dock sin tjänst. Han har blivit rekryterad av Bonniers vd Jonas Bonnier för att leda det nystartade bolaget Bonnier Digital Customer Services.

– Jag gör förändringarna för att samordna de kommersiella delarna och för att det blir ännu viktigare att satsa på kvalitet i dessa tider. Det här blir en nytändning för både mig och hela förlaget, säger vd Ulrika Saxon.

Både Resumé och Veckans Affärer har skurit ner. Kommer det fler sparpaket?
– Det går förhållandevis bra. Förlaget har visat på stor flexibilitet och sparat mer än förväntat hittills. Våra upplagor är stabila. Självklart drabbar annonsnedgången hårt, men eftersom vi har många marknadsledare klarar vi oss bättre än andra.

Finns det utrymme för nysatsningar?

– Ja. Förlagsredaktörerna har i uppdrag att expandera sina verksamheter. Vi bygger också upp en verksamhet för eventproduktion.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News