Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

De får uppdrag av Sida

Publicerad: 4 mars 2010, 08:51

Sidas upphandling av strategisk kommunikation och medierelationer är klar. Alla byråer som uppfyllde kraven och som dessutom lyckades fylla i ansökningarna korrekt får del i ramavtalen.


Ämnen i artikeln:

Prime PRSidaGullers Grupp

Ett vägbygge i Mocambique som Sida finansierar. Foto: Victor Brott

Sida har upphandlat två kommunikationstjänster:

- Rådgivning kring strategisk kommunikation och genomförande av komplexa kommunikationsuppdrag
   - Medierelationer, research och presskommunikation.

För strategisk kommunikation har följande byråer valts:

- Wisemill & Co
   - Prime Public Relations
   - Strandberg & Haage
   - Futurniture/Rolfer Media och Kommunikation
   - Gullers Grupp

Strandberg & Haage och Gullers Grupp får dessutom möjlighet att få uppdrag inom medierelationer.

Sidas budget för extern kommunikation ligger på 27 miljoner kronor om året.
– Det är hela budgeten för informationsuppdraget och innebär inte att allt går till konsulterna, förtydligar Joachim Beijmo tf kommunikationschef på Sida.

Byråerna som ratats i upphandlingen har nu möjlighet att få upphandlingen omprövad. Så avtalet har inte börjat gälla ännu.
– Det är vår ambition att kunna skriva under det formella avtalet i slutet av mars och sedan kunna börja jobba med byråerna den första april.

De utvalda byråerna får ett så kallat ramavtal med Sida. Det innebär inte med automatik att de får uppdrag.
– Vi kommer att välja mellan de byråer vi nu har avtal med, så det bli som nya lite mindre upphandlingar när vi ska genomföra en kommunikationsinsats där byråerna får presentera sina idéer och komma med en offert.

Hur har urvalet gått till?
– Det har funnits ett antal krav på företagens ekonomi. Sedan har vi haft krav på att personalen ska ha jobbat med offentlig kommunikation tidigare. Alla som uppfyllt kraven har fått uppdrag. Tyvärr faller en hel del ifrån på grund av att de inte fyllt i ansökningarna korrekt.

Har priset spelat någon roll?
– Ingen byrå har fallit ifrån på grund av priset.

Det är ingen renodlad reklambyrå med?
– Vi jobbar mindre och mindre med breda kampanjer i traditionella medier. Det gjorde vi för några år sedan, men det gav inte tillräckligt mycket.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Prime PRSidaGullers Grupp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.