Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

De gör Sveriges bästa content – OTW och Swedbank stora vinnarna

Publicerad: 17 Maj 2019, 09:23

Foto: Josef Eliasson

Under gårdagen anordnades Swedish Content Awards i Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen i Stockholm. På kundsidan var det Swedbank som kammade flest priser, medan OTW blev mest prisade byrå.


Ämnen i artikeln:

Swedish Content AwardsSwedish Content Agencies

Det var den 19:e gången i ordningen som branschorganisationen Swedish Content Agencies anordnade galan Swedish Content Awards. Nytt för i år var bland annat att man för första gången delade ut personpriser utöver priserna till byråer och kunder. Totalt delades 28 priser ut.

– Det här är en kategori som ger extra tyngd och krydda till tävlingen, och som kommer att växa, säger vd, Sonja Björk Ebert och fortsätter: Ett stort tack också till alla sponsorer, arrangörer, tävlande och till juryn som bidrog till en magisk kväll.

Det kanske mest prestigefulla priset, årets content marketing, gick till Swedbank och Stiftelsen Friends för deras kampanj "Matchen mot mobbning". Kampanjen togs fram av Swedbanks egen inhousebyrå.

– Jag upplever en väldigt hög kvalitet rakt igenom, både bland internt producerat och byråproducerat content. Spelplanen för content har blivit mycket större och är idag en otroligt viktig del i marknadskommunikationen där varumärket kan lyftas fram på ett kreativt och flexibelt sätt, säger en av årets 21 jurymedlemmar Eva Lundström, Marketing & Branding på Scandic Hotels.

Här är kvällens alla vinnare:

Fordon & Transport
Guld: Volvo Penta – Mighty Jobs: Byrå: Spoon Kund: Volvo Penta
Silver: Scania: Legends of Long Haulage Byrå: Appelberg Kund: Scania

Service & Tjänster
Guld: Add Perspectives Byrå: Semcon Kund: Semcon
Silver: Serneke Goals Byrå: OTW Kund: Serneke

Sport & Hälsa
Guld: Fimpens resa Byrå: Med vän/Rooster Films Kund: Betsson
Silver: Capio Go Byrå: OTW Kund: Capio

Resor & Nöjen
Guld: The Beer Celebration Byrå: The Line/FLX Kund: Hammarby fotboll
Silver: The Barn Byrå: Glory Days Kund: The Barn

Offentlig sektor & Samhällsinformation
Guld: Vi kör! Byrå: Borg Owilli Kund: Transportföretagen
Silver: 112 – Glöm inte att komma ihåg Byrå: Spoon Kund: SOS Alarm

Ideell verksamhet & Intresseorganisationer
Guld: Matchen mot mobbning Byrå: Swedbank Kund: Swedbank
Silver: Kliv in Byrå: Jusek Kund: Jusek

Finans & Försäkring
Guld: Matchen mot mobbning Byrå: Swedbank Kund: Swedbank
Silver: Klarna Knowledge Byrå: Brand New Content i samarbete med Klarna Inhouse.
Kund:Klarna Bank A.

Detaljhandel
Guld: ICA En Lite Bättre Måltid Byrå: Passion Lab Kund: ICA Sverige AB
Silver: IKEA Moments 75 Byrå: OTW Kund: IKEA

Industri & Energi
Guld: Going Global With Axel Byrå: Glory Days Kund: Axelent
Silver: Vattenfall – Klimatlandslaget – Fossilfritt liv är ett lagarbete Byrå: Bonnier News

IT & Telekom
Guld: Tele2 – End Up Byrå: Bonnier News Brand Studio Kund: Tele2
Silver: Chatboten VIQ Byrå: Comviq/Tele2 Kund: Comviq

Hantverk
Årets Video B2B
Guld: Scania: Legends of Long Haulage Byrå: Appelberg Kund: Scania
Silver: Volvo FH 25 Years – Celebrating a way of life Byrå: OTW/The Bond Kund: Volvo

Årets Video B2C
Guld: Komma hem (låda låda låda) – Björn Gustafsson feat. Julia Frej Byrå: Emakina DBG
Kund: SBAB
Silver: Matchen mot mobbning Byrå: Swedbank Kund: Swedbank

Årets Podd
Guld: Acast Originals podcast SPÅR Byrå: Acast Kund: Acast/A-one Production
Silver: Vila i Frid Byrå: 500 Stockholm Kund: Stiftelsen IGNIS

Årets kundtidning B2B
Guld: STHLM Magasin Byrå: OTW Kund: Stockholms Handelskammare
Silver: Holmen Paper #6 Byrå: Chimney Kund: Holmen Paper

Årets kundtidning B2C
Guld: Skogsliv Byrå: OTW Kund: Holmen Skog
Silver: Scandinavian Traveler Byrå: OTW Kund: SAS

Årets Sociala Medier
Guld: Komma hem (låda låda låda) – Björn Gustafsson feat. Julia Frej Byrå: Emakina DBG
Kund: SBAB
Silver: Going Global With Axel Byrå: Glory Days Kund: Axelent Det behöver inte vara så

Årets Reportage
Guld: Skolvärldens granskande reportage Klassresan Byrå: OTW Kund: Lärarnas
Riksförbund
Silver: Livet utan lillasyster Byrå: OTW Kund: Barncancerfonden

Årets Stillbild
Guld: The Monochrome Chronicle Byrå: Göran Broberg Kund: The Hives
Silver: Skuggsamhället Byrå: OTW Kund: Röda Korset

Årets Infografik
Guld: Så funkar riksdagens arbete med utrikespolitiken Byrå: Chimney Kund:
Rikdagsförvaltningen
Silver: Engineering for Life Byrå: Ramboll Sverige Kund: Ramboll Sverige

Årets Native
Guld: Till slut åker de fast Byrå: Spoon och Bonnier News Brand Studio Kund: PostNord
Silver: Försvarsmaktens nativekampanj Byrå: Make Your Mark Kund: Försvarsmakten

Personpriser
Årets Rising Star
Felix Jörneman, Borg Owilli
Årets formgivare/kreatör
Johan Blomgren, Content Innovation
Årets redaktör/producent
Linus Fremin, Make Your Mark

Specialpriser
Bästa turnaround
Guld: Sova – Bäddar för bättre sömn Byrå: OTW Kund: Sova
Silver: Arkitektkopias Akademi Byrå: Arkitektkopia och Curious Mind Kund: Arkitektkopia

Bästa effekt och engagemang
Guld: ICA En Lite Bättre Måltid Byrå: Passion Lab Kund: ICA Sverige
Silver: Fimpens resa Byrå: Med Vän/Rooster Films Kund: Betsson

Bästa innovation
Guld: Add Perspectives_Innovation Byrå: Semcon Kund: Semcon
Silver: ShapeRunner Byrå: Ramboll Sverige Kund: Ramboll Sverige

Årets Content 2019
Matchen mot mobbning Byrå: Swedbank Kund: Swedbank

Årets Branschgärning specialpris som delades ut av styrelsen i Swedish Content Agencies.
Staffan Ekengren – "Följarna först"

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.