Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De joggar tillsammans

Publicerad: 19 februari 2008, 09:52

Runner’s World har normalt en upplaga på 22 000 exemplar. Men den tredubblas när ett oneshot ska distribueras i alla Stadiumbutiker. – Vi måste bredda oss och Stadium har en väldigt bred kundgrupp, säger marknadschef Jojje Karlsson på Runner’s World till Resume.se.


Runner's World har länge varit löpartidningen för dem som springer med pulsmätare på bröstet och har miniflaskor med vatten på höften. För mycket ”snor och elljusspår” säger marknadschefen Jojje Karlsson på Runner’s World. På senare tid har man försökt bredda sig och antalet läsare har ökat.

Två miljoner svenskar joggar någon gång i månaden och det är hos dessa Runner’s World vill hitta kunder. I dag är upplagan 21 700 exemplar och i senaste Orvesto hade man 69 000 läsare.

En stor del av de attraktiva läsarna handlar hos Stadium och det är bakgrunden till samarbetet mellan tidningen och sportkedjan i vår. Förra säsongen delade man ut kuponger med  provprenumerationer till kunderna hos Stadium men nu gör man en oneshot tillsammans.

– Den kommer att delas ut över disk, till dem som handlar löpningsprodukter för mer än 800 kronor. I tidningen ligger dessutom en kupong som ger dem ytterligare tre vanliga nummer av tidningen, säger Jojje Karlsson till Resume.se.

Specialutgåvan har 68 sidor och en packningsgrad på 35 procent. Den är producerad av Runner’s World och finansierad av Stadium. Man har också uppvaktat Stadiums leverantörer och sålt annonser gemensamt.

Är Stadiums konkurrenter välkomna att annonsera?
– Nej, det är de inte.

Hur påverkas den redaktionella integriteten av det här?
– Vi köper in materialet från våra leverantörer som arbetar som vanligt. Det blir en samarbetsprodukt från oss och Stadium men det kommer att se ut som en vanlig Runner’s World. Omslaget blir som alla andra fast Stadiums logga ska synas.

De kunder som tar emot specialutgåvan och skickar in kupongen har Runner’s World fast på kroken fram till sommaren. Jojje Karlsson hoppas att fler kvinnor ska nappa på erbjudandet.

– Det är de lättflyktiga konsumenterna. Vi vill bli en tidning som Runner’s World i USA, där det inte bara är de mest inbitna löparnördarna som läser tidningen utan alla som är intresserade av löpning som motionsform.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.