Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De kräver svensk lagstiftning mot sexistisk reklam

Publicerad: 21 september 2016, 05:29

Den tyska klädkedjan New Yorker med flera butiker i Sverige har anklagats för att använda sexistisk reklam.

Sveriges Kvinnolobby pekar ut Sverige som sämst i Norden på könsdiskriminerande reklam, reklamjätte varnar för falsk app-reklam och Granskningsnämnden fäller text-tv. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KvinnolobbyHillary ClintonGoogle

De kräver svensk lag mot sexistisk reklam
Sveriges Kvinnolobby har tittar på hur Nordens länder arbetar mot sexistisk reklam. I en ny rapport från organisationen framgår det att Sverige som enda land i Norden inte har lagar mot könsdiskriminerande reklam. Sveriges Kvinnolobby vill därför att Sverige inför en lag mot könsdiskriminering i reklam.
– Det är omöjligt att nå jämställdhet så länge annonsörer får fortsätta använda stereotypa och sexistiska bilder av kvinnor och män. Inför valet 2014 lovade både S och MP lagstiftning mot sexistisk reklam. Det är dags att gå från ord till handling, säger Clara Berglund, som är generalsekreterare för Sveriges Kvinnolobby, i ett pressmeddelande.

Clinton använder dövaktivist i kampanjfilm
Demokraternas presidentkandidat Hillary Clinton gör en blinkning åt exempelvis Facebooks självspelande, men stumma, videoklipp i en ny kampanjfilm. I filmen uppmanar dövaktivisten Nyle DiMarco människor att rösta i november, skriver Adweek. Med teckenspråk och text säger DiMarco bland annat: "Du kan skippa ljudet på den här filmen - det finns inget att höra. Fortsätt scrolla om du vill. Vi är vana vid att bli ignorerade. Men om du fortfarande lyssnar till min röst, så ska du veta att det finns många därute som saknar röst."

Dentsu dundrar mot falsk app-reklam
Dentsu, Japans största och tillika en av världens största reklambyråer, varnar för att falska installeringar av appar, utan att säga hur stort problemet är. Det skriver Adweek. Den här sortens reklam för appar har snabbt blivit en viktig inkomstkälla för Google och Facebook. Dentsu-ägda Fetch, en mobilbyrå som sysslar med just reklam för appinstallationer, samarbetar numera med en antibedrägerifirma. "Där det finns pengar, där finns det bedrägeri", säger en talesperson.

Text-tv fälls i Granskningsnämnden för första gången
Granskningsnämnden fäller SVT och ett Rapport för en artikel respektive ett inslag om elöverkänsliga, för bristande opartiskhet och saklighet. Det skriver Medievärlden. Det är ett förtydligande i radio- och tv-lagen som gör att Granskningsnämnden även har börjat granska text-tv. Inslaget och texten handlade om hur en del kommuner betalar elsanering. Text-tv skrev att bidrag betalades ut till personer med elöverkänslighet, med en bisats att elöverkänslighet inte finns som medicinsk diagnos och att staten inte klassar elöverkänslighet som funktionshinder. Sju personer anmälde inslaget och texten. Granskningsnämnden fällde SVT för påståendet att staten inte erkänner elöverkänslighet vilket fick det att framstå som att bidragen beviljats felaktig.

Google lanserar meddelande-app
Google har länge sneglat på den stora marknaden för chattappar.
Nu är Googles meddelande-app Allo slutligen lanserad och med den också Google Assistent. Enligt Engadget är det den senare funktionen som skiljer chattappen från andra. Appen kan till exempel visa var närmaste indiska restaurang finns. Det går även att söka efter nyhetsartiklar i Allo.

Björn Wallenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.