Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

De lanserar Sveriges första byrå med fokus på fastigheter

Publicerad: 13 September 2019, 12:05

Tillsammans grundar Mona Örjansdotter Johansson, Amanda Zingaropoli och Nicholas Fawkner kommunikationsbyrån TFZ.

Fastighetsbolaget Tenzing startar den egna kommunikationsbyrån Tenzing Fawkner Zingaropoli. "Internt brukar vi prata om att vi till viss del är en del av inhousetrenden, men att vi snarare ser oss som "inbransch" snarare än inhouse." säger vd:n Nicholas Fawkner.


För elva år sedan grundades fastighetsrådgivaren Tenzing, ett bolag som sedan dess sålts till den internationella fastighetskoncernen JLL. I vintras valde man att dra igång ett eget investmentbolag under namnet Tenzing Invest – och nu tar man ett kliv in i kommunikationsbranschen.

Den nya byrån Tenzing Fawkner Zingaropoli (TFZ) leds av vd:n Nicholas Fawkner, art directorn Amanda Zingaropoli samt styrelseordföranden och tidigare marknadschefen Mona Örjansdotter Johansson.

Nicholas Fawkner, med en bakgrund på byråer som Springtime, WPP och Kreab, berättar för Resumé att han tidigare i karriären saknat mer modig och rak kommunikation från aktörer inom fastighetsbranschen.

– Fastighetsbranschen är i grunden ganska orörlig och för många aktörer har det gått bra trots att man inte fokuserat så mycket på sin kommunikation. Med TFZ vill vi jobba med modiga kunder som vågar skaffa sig en identitet större än fasigheter, berättar han.

Fastighetsbranschen står precis som alla inför den stundande lågkonjunkturen, ett läge då Nicholas Fawkner tror det kommer bli allt viktigare med ett starkt varumärke.

– Idén med ett starkt varumärke är att du skaffar dig handlingsutrymme. Det handlingsutrymmet tror jag företagen kommer ha särskild nytta av under en lågkonjunktur.

Nicholas Fawkner vill inte berätta någonting om byråns expansionsplaner men bedömer att positionen som fastighetsinriktad kommunikationsbyrå är helt ledig. Än så länge vill han inte berätta någonting om byråns kunder men berättar att man redan inlett samarbete med en rad aktörer.

– Jag tror verkligen på branschnischade byråer. Jag har jobbat på en handfull byråer och sett en del halvhjärtade försök till att nischa sig som sedan luckras upp när man får in kunder inom andra kategorier. Internt brukar vi prata om att vi till viss del är en del av inhousetrenden, men att vi snarare ser oss som "inbransch" snarare än inhouse.

Hur ser du på att ni som aktör inom fastighetsbranschen startar upp en byrå, finns det en risk att konkurrerande aktörer ryggar tillbaka när de ser namnet Tenzing?

– Det är naturligtvis någonting vi funderat över men jag tror ärligt att den oron inte finns. I fastighetsbranschen är Tenzings varumärkesresa så pass känd och etablerad. Jag tror att vi med trovärdighet kan behålla vår konsultintegritet, något jag lärde mig vikten av under min tid på Kreab, säger Nicholas Fawkner.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.