Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De ska styra Krys marknadsföring

Publicerad: 28 Augusti 2019, 07:54

Janna Winroth och Kristoffer Stenqvist.

Janna Winroth, tidigare på Viaplay, har tillsatts som ny marknadsdirektör på vårdappen Kry. Samtidigt tar Kristoffer Stenqvist, tidigare på Max och Domino's, över som svensk marknadschef.


Ämnen i artikeln:

KryMaxViaplayDominos

Kry har sedan lanseringen 2015 vuxit i rekordfart och innehar idag positionen som Sveriges största nätläkare. Nu har bolaget rekryterat en ny marknadsdirektör i form av Janna Winroth som tidigare var försäljnings- och marknadschef på Viaplay i Norden.

Ny svensk marknadschef blir Kristoffer Stenqvist, som har en lång bakgrund på Max Hamburgare, senast i rollen som medie- och digitalchef. Så sent som i januari tidigare i år lämnade han hamburgerkedjan för att ta över som svensk marknadschef på pizzajätten Domino's.

Rekryteringarna är en del av en stor omorganisation som görs för att ställa om och stötta Krys globala expansion.

Kristoffer Stenqvist kommer jobba operativt med alla delar av det svenska marknadsarbetet där det ingår att ansvara för marknadsplan, medieköp och planering av Krys aktiviteter och kampanjer, och aktivt jobba med bolagets brand tracking och uppföljningar av insatser.

– Jag är i grunden väldigt teknikintresserade och har alltid varit imponerad av hur Kry tagit sig an utmaningen att vara med och bidra till att utveckla sjukvården för att bli mer tillgänglig och inkluderande. När jag hörde att de sökte någon till det nyskapade svenska marknadsteamet för en ny roll med fokus på att operativt ansvara för strategi, planering genomförande av alla integrerade marknadsaktiviteter- och kampanjer så kändes det för spännande för att kunna låta bli, säger han i ett mail till Resumé.

LÄS MER: "Efter den hårda kritiken – här är nästa steg i Krys marknadsföring"

Vilka är de största utmaningarna Kry som varumärke står inför?
– Kry har under många år drivit utvecklingen inom kategorin med fokus på en tydlig närvaro och att prata om vårt erbjudande, och det har man gjort väldigit bra. Nu står vi inför en ny utmaning och en ny era där vi behöver utveckla och fylla varumärket med värden och emotioner. Jag ser framför mig att vi har mycket att vinna på att fortsätta involvera oss och ta ansvar i samhällsfrågor, samtidigt som vi ska hitta en mogen men spännande varumärkesposition där vi kan förmedla förtroende och tillgänglighet utan att uppfattas som tråkiga.

Marknaden för vårdappar har exploderat. Hur ska Kry utmärka sig i mängden framöver?
– Marknadsföring fungerar likadant oavsett branch eller produkt, utan kännedom kan du inte skapa preferens och så vidare. I en ny branch handlar det om att etablera varumärkeskännedom och då kan stora budgetar och breda medier ofta även skapa en uppfattning om att varumärket är en stor och seriös aktör.

– Som jag ser det går vi nu in i nästa fas där vi ska fortsätta berätta om våra erbjudanden och hur vi kan lösa våra patienters problem, samtidigt som större fokus ska läggas på att ta en tydligare position på marknaden. Alla aktörer kan prata pollen och VAB och därför kommer utmaningen handla om upplevelsen vi ger patienten, och kopplingen hen känner till vårt varumärke. Där spelar marknadsföringen en viktig roll, dels genom att vara top of mind för patienterna, men också genom att investera i vårt varumärke och kommunikation som berör, fortsätter han.

Det finns ju också en skepsis kring digitala vårdbesök. Hur tror du att Kry möter den på bästa sätt i sin marknadsföring och kommunikation?
– För mig handlar det om ett tydligt ansvarstagande. Som marknadsledare är det viktigt för oss att inte uppmuntra till överkonsumtion av vård och skapa kommunikation som är relevant för våra patienter. En del av den skepsis vi möter handlar om missförstånd och okunskap, både hos patienter och politiker och där ska vi fortsätta vara transparenta och ärliga för att öka samarbetet och kunskapen om hur vi kan bidra till att utveckla den svenska sjukvården till att bli mer inkluderande och tillgänglig.

Resumé har även sökt Janna Winroth.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

KryMaxViaplayDominos

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.