Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De startar svenska Naked

Publicerad: 16 Oktober 2008, 07:41

Här är Starcomavhopparnas nya utmaning: I december blir de partners i den globala byrån Naked som samtidigt startar verksamhet i Sverige.


Johan Falk och Fredrik Svensson startar Naked i Sverige. Foto: Björn Elgstrand

Hemlighetsmakeriet kring Fredrik Svenssons och Johan Falks framtidsplaner har varit kompakt. Duon var tidigare ledande kreatörer på mediebyrån Starcom och fick bägge vara med och driva fram byrån till utmärkelsen ”Världens bästa mediebyrå” under våren.

Sedan avhoppet tidigare i höst har deras planer varit hemliga. I dag kan Resumé berätta att de kommer starta den globala kommunikationsbyrån Naked i Sverige.
– Vi vill vara den ledande och helt kanaloberoende kommunikationsstrategipartnern. Vi vill kunna skapa så pass stora koncept att de kan löpa i vilken kanal som helst. Eftersom vi inte har något utgörande så har vi inte någon kostnadsbas, säger Johan Falk.

Naked grundades år 2000 av Jon Wilkins, John Harlow och Will Collin. Byrån finns bland annat i London, New York, Amsterdam, Sydney, Aukland och Paris.
Kontakten mellan parterna har pågått i två år men under sommaren intensifierades den och slutligen kom parterna fram till ett samarbetsavtal.
– Vi tror verkligen på Nakeds erbjudande och på personerna som står bakom det här. Behovet av den här typen av disciplin finns i Sverige, i Norden och i de baltiska staterna, säger Fredrik Svensson.

I ett första skede ska sex personer anställas och det ska ske inom tolv månader. Med start i december kommer också försäljningen att påbörjas. I dag har Naked Sverige inga kunder.
– På några års sikt ska vi ha trettio personer som vi kommer att ansvara för. Målet är att vi väldigt snart får några starka varumärken. Inom sex månader måste vi göra vinst, säger Johan Falk.

Läs mer om planerna i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.