Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De svenska storföretagen med starkast syfte

Publicerad: 24 Maj 2018, 15:41

Foto: Carlos Zaya

Under onsdagens Progress with Purpose Summit avslöjade konsultbyrån Lynxeye årets vinnare i Purposeful Brands 2018.


Ämnen i artikeln:

Volvo TrucksVolvo CarsIKEALynxEye

Under onsdagens konferens Progress with Purpose Summit, anordnad av Resumé, Veckans Affärer och Lynxeye behandlades vikten av syfte för alla typer av bolag.

I slutet av dagen delade Lynxeye även ut priset Purposeful brands till de bolag som svenska folket anser vara mest syftesdrivna och varför. Studien är genomförd med 1 500 svenska respondenter mellan 18-65 år.

– Vi ser en topp-duo som ligger lite i en egen liga jämfört med många andra välkända svenska varumärken, menar Johan Ekelin, medgrundare på LynxEye. De har både haft en tydlig framtidsorienterad strategi som de jobbat enträget mot i flera år och lyckats bygga värderingar som svenskarna identifierar sig med. De uppfattas ha ett högre syfte med sin verksamhet, vilket blivit allt viktigare för driva upp kundlojaliteten och växa affären.

Överlägsen vinnare i årets tävling är IKEA som placerade sig i topp i varje kriterie. Bolaget anses av respondenterna vara ansvarstagande, innovativa och visionära.

– Svenskar anser att IKEA tar både ett socialt ansvar och ett ansvar för miljön till väsentligt högre grad än många andra företag. IKEA har ett starkt förtroende hos svenska folket, säger Jessica af Sandeberg, ansvarig för Purposeful Brands 2018, på Lynxeye.

Andra platsen kneps av Volvo Cars medan bronset gick till Volvo Trucks. Det innebär att både IKEA och Volvo Cars placerat sig i toppen gällande storföretag.

På plats för att ta emot förstapriset var IKEA:s kommunikationsansvariga Annika Pilkrona Godden.

"Vi hoppas och tror att människor ser på IKEA som något mer än en möbelhandlare. Vårt hållbarhetsengagemang och vår ståndpunkt i olika frågor, att vi har en stark ställning i det svenska samhället, grundat i allt vi gör och står för. Att vi har en tydlig vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vilket innefattar våra medarbetare, alla som jobbar för de tusentals leverantörer IKEA har världen över och såklart våra kunder. Att alla människor, även de med tunna plånböcker, ska ha möjlighet till ett vackert och funktionellt hem", sa IKEA i ett uttalande i samband med att de mottog priset av Lynxeyes medgrundare och partner Christian Ihre.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.