Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Debenhams lanseras med svensk-engelsk twist

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

På tisdag slår det brittiska varuhuset Debenhams upp sina portar på Drottninggatan i centrala Stockholm. De ska marknadsföras med svenska förtecken, men med en engelsk twist.


Debenhams är Storbritanniens största varuhuskedja. Och på tisdag öppnar kedjan ett "flagship department store" i Stockholm. För reklambyrån Thörn & Täckenström har uppdraget varit ett spännande sådant. - I Storbritannien är Debenhams etablerade, men i Sverige helt okända, säger Hans Täckenström. Det har varit en utmaning att hitta ett marknadsföringskoncept som lanserar ett helt varuhus, och innehållet i det. Dessutom i en så tuff miljö som Drottninggatan - med grannar som Åhléns och Pub.Debenhams är inte bara okänt i Sverige. De svenskar som besökt varuhuset i London kommer heller inte att känna igen sig. Enligt Hans Täckenström är London-varuhuset, som inte är någon direkt stolthet, inte karaktäristiskt för hur Debenhams övriga varuhus ser ut.Thörn & Täckenström började arbeta med uppdraget för ett år sedan, och har sedan dess tagit fram en grafisk manual och en strategisk varumärkesplattform och ska nu också ansvara för all kommunikation. I reklamen tar man fram svenska företeelser, men med en engelsk prägel.Enligt Debenhams marknadschef Åke Hellquist har man arbetat utifrån tre ledord: att det är det första internationella varuhuset i Sverige, att det har brittiskt ursprung och att varuhuset har en exklusiv miljö jämfört med sina konkurrenter.- De har levt med sina butiksinredningar ett bra tag, säger han.Det brittiska framhåller man genom att rubrikerna i alla annonser är på engelska, medan produktinformationen är på svenska. Payoffen i annonserna är "Sweden will never be the same again". - Engelsmännen fattar ingenting, säger Åke Hellquist. De är rädda för att det ska uppfattas som arrogant. Men vi vet att svenskarna har humor.Förutom annonsering i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Metro kommer man även annonsera utomhus. Två stora vepor hänger nedför Muttern vid Sergels Torg och en jättebanderoll hänger över Drottninggatan. Man kommer dessutom ha sandwichgubbar gående på Drottninggatan.Kommunikationen innefattar inte bara annonsering och pr, vill Åke Hellquist betona. Personalens attityd är oerhört viktig. De 200 anställda har nyligen gått en avancerad utbildning.- Vi har ett servicekoncept som inte finns hos de andra varuhusen,  hävdar han. Alla anställda ska ha passion för kundservice.På engelskt manér har också alla anställda uniform, så att de kan särskiljas.På pr-sidan arbetar Debenhams med Mafioso.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.