Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

December

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


54 poäng. För första gången under hela 2006 passerades innehavet i en av de tävlandes portfölj 50 poäng.

Och det var förstås Mats Wester som hade plockat samman den.

Han hade två av decembers verkliga raketer i portföljen: Cdon som fick ett extra uppsving tack vare julhandeln. Men även Samsung steg kraftigt inom mobiltelefoni.

Den fina avslutningen har bidragit till Mats Westers höga snitt under året: 31 poäng.

– Nivån har varit hyfsad under året, säger en nöjd vinnare. Jag hade en liten svacka efter sommaren.

– Det märks att ekonomin i landet är god, vilket påverkar konsumtionen starkt. Jag har koncentrerat mig dels på mobiltelefoni och bredband, dels på detaljhandel, både traditionell och e-handel. Jag inbillar mig att just den typen av branscher har gynnats av konjunkturen.

När Mats Wester satte samman portföljen inför 2006 började han sortera efter vad han ansåg var intressanta branscher, och först därefter plockade han ut de enskilda varumärkena.

– Jag letade efter aktörer som hade möjlighet att flytta sina positioner. Mobiltelefoner är förstås en intressant bransch, men det är ju inte redan starka Nokia och Sony Ericsson som kan göra de stora förflyttningarna. Därför valde jag Samsung som är underrepresenterat i Sverige, trots att varumärket är stort inom mobiltelefoni internationellt och har musklerna att flytta sin position. Dessutom gick Samsung i stora internationella sponsorat tidigt under året.

Mats Wester har också haft Lindex i sin portfölj, vars varumärkesförflyttning från hösten 2005 till våren 2006 belönades med förstaplatsen när Resumé delade ut priset till Årets bästa marknadschef förra året.

– Jag gillade deras nya kommunikationskoncept. Dessutom verkar Lindex har fått ordning på både sortiment och butik.

Även Mats Westers eget Spendrups har upplevt ett bra år. Den långa och varma sommaren bidrog till att ge både glass- och dryckesbranschen en förlängd försäljningssäsong.

– Det har varit ett toppenår. Vi har kraftigt flyttat våra positioner för bland Loka, Mariestad och Norrlands Guld.

Vad tror du om år 2007?

– Som vinnare av VM-SM 2006 och därmed automatiskt kvalificerad för 2007 vill jag inte avslöja alltför många detaljer. Men rent generellt tror jag att den starka konsumtionen fortsätter att hålla i sig. Det betyder bland annat att jag tror på en ökad uppgång för detaljhandeln – både e-handel och traditionell.

Vad händer inom kommunikationen inom drycker?

– Det handlar mycket om att söka dialog med konsumenten i stället för envägskommunikation. Vi fortsätter också vår satsning på internet.

Hur tänker du fira segern?

– Jag ska ringa min tidigare marknadschef Ola Lilja Molén , som kom på andra plats, och håna honom. Det viktigaste för mig var att slå honom, haha.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.