Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Delägare i Media Path jobbar åt IUM

Publicerad: 14 januari 2009, 13:00

Tobias Strömstedt äger tjugo procent av Media Path. Samtidigt arbetar han åt mediebyrån Initiative Universal, som vann pitcherna om Posten och Kavli där Media Path varit rådgivare. Nu kritiseras hans dubbla stolar av andra mediebyråer. – Sorgligt att det finns så dåliga förlorare, säger Initiative Universals vd Urban Hilding. Men vi måste diskutera Tobias roller.


Ämnen i artikeln:

Urban Hilding

truefalse

Urban Hilding. Foto: Stefan Borgius

Tobias Strömstedt är it-konsult och driver enmansföretaget Nordiska Mediasystem AB. Han bygger Media Paths tv-poolingsystem och fick betalt i aktier:
– Jag hade lika gärna kunnat ta betalt i pengar, men de var nystartade och hade inte råd.

Delägandet visade sig bli en belastning. När Posten skulle välja mediebyrå anlitades Media Path som konsult och fick då tillgång till de pitchande mediebyråernas siffror. Initiative Universal vann uppdraget och där arbetar Tobias Strömstedt som konsult några timmar i veckan. Snart spreds misstanken att siffror hade läckt till dem via Media Path.

Branschsnacket gör Urban Hilding upprörd:
– Sorgligt att någon tar upp den aspekten. Det måste komma från dåliga förlorare. Det är inte värdigt att diskutera på den nivån.

Samtidigt inser han att data­konsulten Tobias Strömstedts olika uppdrag kan uppfattas som att han sitter på dubbla stolar:
– Tobias har byggt upp ett av våra system och vi anlitar honom efter behov. Det finns tydliga regler om sekretess och vem som har tillgång till olika system. Involveras han på andra sätt i Media Path är det något som vi utvärderar och tar beslut om. Skulle han vara auditör skulle vi inte samarbeta med honom.

Tobias Strömstedt arbetar bara med att bygga Media Paths tv-poolingsystem och har inte tillgång till siffror från fakturakontroll eller mediebyråupphandlingar. Han är bedrövad över att behöva bli misstänkt:
– Jag är en ”datanörd” som levererar system åt medieföretag. Det finns ju sekretessklausuler om allt och det vore kriminellt om jag bar siffror från en kund till en annan.

Sin roll i Media Path beskriver han som passiv:
– Jag har inget stort intresse i att vara delägare. Det var ett sätt för dem att ha råd att anlita mig för ett ganska stort jobb. Jag vill inte bli utmålad som kriminell eller misstänkt bara för att jag säljer mina system till många i mediebranschen.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Urban Hilding

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.