Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Deloitte: Ungas förtroende för företag minskar

Publicerad: 29 Maj 2019, 09:10

Foto: Mostphotos

Deloittes nya rapport "2019 Millenial Survey" visar att unga anser att näringslivet är för dåligt på att ta ansvar för samhälle, miljö, klimat och personlig data.


Ämnen i artikeln:

Deloitte

De senaste åren har det talats mycket om hur allmänheten sätter allt större tilltro till att företag sitter på lösningar för nuvarande och framtida samhällsproblem. Spaningarna har stärkts av de senaste årens Edelman Trust Barometer som visat på glidningen från förtroende till stat och regering till den privata sektorn.

I dag presenterar revisions- och konsultbolaget Deloitte sin rapport "2019 Millenial Survey" som undersökt attityder hos målgrupper födda mellan 1983-94 (millenials) och 1995-2002 (Generation Z). Rapporten är baserad på 16 000 svar från respondenter i 42 olika länder. Studien visar att en majoritet (55%) fortfarande anser att företag i allmänhet har en positiv påverkan på samhället, andelen som är av den uppfattningen har dock minskat med 6 procentenheter sedan förra årets studie.

En förklaring till det sjunkande förtroendet är att unga inte anser att företag tar tillräckligt mycket ansvar när det kommer till frågor som samhälle, miljö och klimat. Många (78%) respondenter säger sig även vara oroliga för hur företag hanterar deras personliga data. Precis som tidigare undersökningar visat berättar rapporten om att unga prioriterar företag med ett tydligt och autentiskt syfte. Hela 42 procent av respondenterna inlett eller fördjupat en relation till ett företag på grund av dess goda samhällspåverkan. 38 procent har gått åt motsatt håll och avslutat en företagsrelation på grund av vad de upplever är en negativ samhällspåverkan.

– Vi har fått indikationer på generationernas lägre tillit till företag och arbetsgivare under en längre period och nu börjar det blir märkbart. Vi ser att personer de facto tar eller avslutar en anställning utifrån om företaget har en agenda som sträcker sig bortom enbart den finansiella aspekten. Dessutom räcker det inte att snacka längre – de vill ha konkreta bevis på att företaget gynnar samhälle, miljö och mångfald, säger Josefin Liljeqvist, ansvarig för Human Capital på Deloitte.

Andra insikter från rapporten:

– Optimismen gällande den ekonomiska och politiska situationen är lägre än någonsin.

– Respondenterna är inte speciellt nöjda med sina liv, sin ekonomiska situation och sina jobb.

– Respondenterna värderar olika upplevelser, exempelvis resor, högt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Deloitte

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.