Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Den digitala annonsmarknaden bortom Facebook och Google minskar

Publicerad: 21 Mars 2019, 09:56

Google och Facebook stärker sin dominans.

Foto: Pexels

En ny Warc-rapport konstaterar att Google och Facebooks dominans för första gången någonsin nu reducerar den mängd annonspengar som finns tillgänglig för andra medier.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogle

Av de över 590 miljarder dollar som globalt lades på annonsering under förra året, gick över 114 miljarder, eller 24,5 procent, till Google och Facebook. Det enligt en ny rapport från Warc. Analysbolaget spår dessutom att duopolets andel kommer öka till 28,6 procent under 2019.

Av endast de digitala annonspengarna slukade techjättarna under 2018 över hälften, närmare bestämt 56,4 procent. Den siffran spår Warc kommer öka till 61,4 under 2019.

Warc konstaterar dessutom att Googles och Facebooks tillväxt för första gången någonsin nu reducerar den mängd annonspengar som finns tillgänglig för andra medieägare. Annonsmarknaden bortom de båda techjättarna har minskat med 0,7 procent.

– En av de främsta anledningarna till duopolets framgång är att de både skapar och därefter äger de digitala format som uppfattas som mest effektiva av reklamlandskapets beslutsfattare: betalt sök och sociala medier. Flertalet undersökningar under det senaste året har visat att sök och social rankas högt av annonsörer när det kommer till att möta kampanjmål, säger James McDonald på Warc, som är en av dem som står bakom rapporten, i en kommentar.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.