Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Dentsu vill skrota namnet Aegis

Publicerad: 23 Juli 2019, 07:30

Foto: Dentsu Aegis

Byrånätverket Dentsu planerar att ta bort Aegis ur namnet när de strukturerar om 2020.


En ny organisation ska ta form från den 1 januari på japanska Dentsu Aegis och man vill då skrota namnet Aegis. Detta med anledning av satsningarna som genomförs i Asien och för att rulla ut företagets strategi under ”One Dentsu” globalt.

Aegis har hängt med sedan 2012 då Dentsu köpte den brittiska byrågruppen för 3,2 miljarder pund. I en intervju med Campaign sa koncernchefen Tim Andree nyligen att ”integrationen mellan Dentsu Network och Aegis Media är över”, men nämnde då inget om namnbytet.

I Sverige heter man just Dentsu Aegis och har kontor i Göteborg och Stockholm. I januari lanserade man den globala contentbyrån John Brown Media.

Byrånätverket har haft det tufft på senare tid. Förra veckan fick de återigen vara med om uppsägningar på kontoret i Singapore som skedde efter omstrukturering av mediebyråerna. Denna runda påverkade framför allt mellanschefsroller. Samtidigt var Dentsu det nätverk som gjorde allra flest köp i första kvartalet 2019 – man har förvärvat byråer i bland annat Indien, Nya Zeeland och Vietnam.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.