Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Designbyrå sluter fred med Bredbandsbolaget

Publicerad: 2 april 2008, 17:47

Resume.se har tidigare rapporterat om tvisten mellan designbyrån Planet Creative och Bredbandsbolaget. Nu har de två förlikats.


Fredde Johansson är creative director på Planet Creative. Foto: Isabelle Ödesjö

– Jag får inte uttala mig om innehållet i förlikningen. Men jag kan säga att vi inte kommer att klaga, säger Fredde Johansson, creative director på Planet Creative.

Tvisten har rört ett omprofileringsarbete för Bredbandsbolaget. Planet Creative fick uppdraget att ta fram strategin, göra designen och utföra själva produktionen. Men när strategin var klar och de hade lämnat skisser till kund slutade arbetet på Bredbandsbolagets begäran.

Istället tog Bredbandsbolagets reklambyrå Familjen fram ett profilprogram, som var väldigt likt de skisser som Planet Creative tidigare presenterat. Bredbandsbolagets marknads- och säljchef  Georgi Ganev:
– Vi har haft olika uppfattning om vilka ersättningsnivåer som är rimliga för nedlagt arbete.Vi delar inte deras historieskrivning, det finns inga likheter mellan de skisser vi fått och vårt profilprogram

Efter månader av diskussioner lämnade designbyrån in ett förlikningsförlag för Bredbandsbolaget. Om de inte gick med på de hotade de med en stämning. Men nu blev det alltså en förlikning.
– Vi är nöjda med förlikningen. Men vi är inte nöjda med att få ett kvitto på hur man som stor aktör på marknaden beter sig, säger Fredde Johansson.

Var det inte nervöst att hota en kund med en stämning?
Jag var mest förbannad. Det nervösa var att känna att kunden inte hade för avsikt att göra rätt för sig. Vilket hade ställt till stora problem för både byrån och vår personal. Jag tror att många hamnar i denna situation utan att göra något åt det för att man känner sig som en liten skit. Men jag hoppas att detta kan göra att även andra vågar stå upp för vår yrkesheder.

Läs även: Designbyrå överväger stämma Bredbandsbolaget

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.