Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Designuppstickarna Klingit fortsätter att växa – når snart 30 miljoner

Publicerad: 19 oktober 2022, 07:44

Rikard Hegelund tillsammans med produktchefen och medgrundaren Teddy Wold.

Foto: Robin Löfström

Går allt som planerat når den prenumerationsbaserade designtjänsten Klingit en tillväxt på drygt 150 procent. ”Vi har en effektiv modell och det är många som behöver spara pengar,” säger vd:n Rikard Hegelund.

Ämnen i artikeln:

KlingitNyheterDesign

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


Med sitt för Sverige unika erbjudande har Klingit på kort tid etablerat sig som en ny spelare i Designsverige. Bolaget har automatiserat och standardiserat stora delar av designköpen via sin digitala tjänst, tanken är att göra hela köpprocessen smidigare och minska tiden till uppstart. Klingit tar själva betalt genom en prenumerationsavgift.

Enligt Rikard Hegelund, vd och grundare av bolaget, kommer man när året sammanfattas ha omsatt mellan 25 och 27 miljoner kronor. Det skulle innebära en tillväxt på 150 procent. I somras var förhoppningen att man skulle nå 30 miljoner, det har dock fått revideras på grund av att den internationella satsningen inte gått lika snabbt som planerat och rekryteringsutmaningar.

– Vi behöver hitta en bra balans mellan tillväxt och lönsamhet. Nu har vi lugnat ned tillväxten lite och hoppas i stället kunna nå positivt resultat Q1 nästa år, berättar han för Resumé.

Bakom tillväxten ligger en kraftig ökning av förfrågningar. I början av året fick Klingit propåer från cirka 40 bolag i månaden, i dag ligger siffran på 150. I slutet av året väntas bolaget ha omkring 70 anställda.

– I början jobbade vi mycket med startups men det har vi successivt rört oss ifrån, i dag är det fler stora och etablerade bolag som hör av sig. 

Även om vi rör oss mot ekonomiskt osäkra tider tror Rikard Hegelund att läget kan komma att påverka dem positivt.

– Även om våra kunder inte nödvändigtvis behöver spara pengar är det många som är intresserade av att hitta mer kostnadseffektivitet.

Olika typer av prenumerationstjänster, så kallade Saas-bolag, har de senaste 5-6 åren växt explosionsartat. I USA har nischen Maas, marketing-as-a-service, även etablerat sig. Där finns bland annat Klingits förlagor Superside och Design pickle. Rikard Hegelund känner dock att det fortfarande inte dykt upp några större konkurrenter på vår sida Atlanten.

Vad innebär tillväxten för er som bolag?
– Vi kommer vara fortsatt fokuserade på vårt erbjudande, det blir skalbart på ett helt annat sätt än om vi börjar lägga till andra komponenter. Digital design i sig har blivit mer av en specialistkompetens. För tio år sedan var många designers generalister men nu är vi uppdelade i specialistteam som inte alltid har så mycket med varandra att göra.

I början av 2021 tog Klingit in 20 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från King-duon Frank Hollingworth och Sunit Mehrotra

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev