Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det är en spännande bransch"

Publicerad: 8 april 2010, 12:36

Varför köper ni 90 procent av leksaks­sajten Lekmer? – Det är en spännande bransch med produkter som passar i vår portfölj och gänget bakom Lekmer är väldigt duktiga.


Ämnen i artikeln:

MTGBörs

truefalse

Mikael Olander, vd för MTG Internet Retailing, som ger sig in i leksaksbranschen. (Foto: Tomas Bergman)

Så de får stanna kvar i bolaget?
– Oh ja, det är inte så att vi har 50 personer sysslolösa i CDON som vi kan flytta över. Det är ett stort plus att få arbeta med dem som har tagit bolaget till 12 miljoner på några år och skaffat det en bra position.

De får behålla nära 10 procent också?
– Ja, deras andel kan bli mycket mer värd om bolaget fortsätter att utvecklas lika bra som exempelvis Nelly gjorde sedan vi köpte det hösten 2007. Nelly växte med över 200 procent i fjol.

Hur passar Lekmer i er portfölj?
– Jättebra. Vi har flera hundra tusen barnfamiljer i CDON:s kundregister, har de köpt Bamsefilm eller Disney är de sanno­likt barnfamiljer. Vi mejlar dem och ger dem specialpris.

MTG sänder från England med mer liberala regler för barnreklam?
– Ja, där gäller andra regler för reklam till barn. Men vi har ännu inte bestämt hur vi ska göra reklam i tv, det är ju ändå föräldrarna som ska handla. Vi börjar med en femsekundersspot som talar om att Lekmer finns.

Hur har försäljningen gått i lågkonjunkturen?
– Bra. Gruppen ökade med 36 procent i fjol. CDON passerade 1 miljard redan 2008 och ökade med 26 procent i fjol. Näthandeln är mindre känslig för låg­konjunktur, men förutsättningarna ser ännu bättre ut i år.

Blir ni uppvaktade av många små näthandlare när ni har gjort en ny affär?
– Ja, jag hade några samtal redan i går. Det är alltid trevligare att bli uppbjuden än att behöva jaga prospects.

Har du själv barn i leksaksåldern?
– Min elvaåriga dotter är mer intresserad av pyssel och spel, men min treåriga dotter blir nog kund hos Lekmer om några år. Hon är inte på nätet ännu, men garanterat inom två år.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

MTGBörs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.