Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

"Det är glädjande"

Publicerad: 23 April 2010, 07:01

Jan Friedman, e-handelsveteran och styrelseordförande för Tretti.se, vad tycker du om noteringen av CDON?


Ämnen i artikeln:

Jan FriedmanCDON

truefalse

– Det är enbart glädjande om vi får ytterligare ett noterat e-handelsbolag. De har säkert en bra framtid, e-handeln har stark tillväxt och det finns en inneboende tillväxt i kanalen.

Vad är bra med avknoppning?
– Det synliggör värden som annars ris­kerar att försvinna. Det är ett problem för medieföretag att själva bedriva handel. Det är bättre för TV3 om Nellys konkur­renter inte tror att de blir missgynnade och om CDON kan köpa reklam i andra tv-kanaler än MTG.

Du var också med om att grunda NetOnNet, ett av de första e-handelsbolagen?
– Jag var ordförande från starten 1999, men lämnade styrelsen för två år sedan. Jag är även medgrundare till Tretti, som noterades för fem år sedan. Sedan har jag varit inne i de onoterade bolagen Lenson och Brafilm och sitter i styrelsen för Ticmate.

När började ditt intresse för e-handel?
– När vi startade TV3 år 1987 hade vi en massa osåld reklamtid. Homeshopping var stort i USA så vi startade tv-shop. Bland annat lanserade vi en bakmaskin och ett guldhalsband från Guldfynd. Alla ringde just när inslaget sändes och växlarna brakade ihop. Sedan blev det tyst.

Hur går det för Tretti.se?
– Vi sålde för 350 miljoner kronor i fjol och gjorde en vinst på 24 miljoner före skatt.

Är det inte svårt att sälja så stora saker som kyl och frys?
– Tvärtom, det är väl bra att få tunga saker hemkörda. Vi säljer även hushållsmaskiner, badrum, elverktyg och trädgårdsmaskiner och har i dag ett 9 000 kvadratmeters höglager i Jordbro.

Vilka kundgrupper växer mest?
– 50- och 60-talisterna blir alltmer aktiva e-handlare. Kvinnor lite högre upp i åldrarna köper på nätet. Rädslan att lämna ut kortnummer har minskat när handeln blivit allt säkrare.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Ämnen i artikeln:

Jan FriedmanCDON

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.