Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det är inte en tydlig vändning"

Publicerad: 6 maj 2010, 14:53

Har det vänt nu? – Det är inte en tydlig vändning för hela annonsmarknaden. Men för tv och internet är det tydligt att det har vänt och att det kommer att hålla i sig åtminstone under första halvåret.


Ämnen i artikeln:

Magnus AnshelmBörsIRM

truefalse

Magnus Anshelm, vd på IRM

Det blev en ökning på 3,6 procent för första kvartalet. Hur ser prognosen framåt ut?
– Vi kommer att revidera vår prognos i juni. Då ändrar vi sannolikt oss från en nolltillväxt till en ökning på 3–4 procent.
– Det andra kvartalet kommer också att växa, men det jämförs med ett kvartal då investeringarna rasade med 16,2 procent.

Vilka medier klarade krisen bäst?
– Sökannonsering är det medium av de stora som har klarat sig bäst. Det är också en kanal som fortfarande är ganska omogen i Sverige. Sedan har mindre kanaler som webb-tv och mobilannonsering också gått väldigt bra.

Displayannonseringen på nätet växer. Bannern är alltså inte död?
– Nej. Jag har en hypotes som är att flera av de större annonsörerna väljer andra lösningar på nätet som webb-tv eller större annonslösningar. Däremot är bannern fortfarande väldigt viktig för mindre annonsörer och det finns väldigt många små annonsörer.

Hur ser du på hösten?
– Det känns inte riktigt stabilt. Under tredje kvartalet kan marknaden få drag­hjälp av fotbolls-VM och riksdagsvalet. Men fjärde kvartalet möter man betydligt tuffare jämförelsetal.
– Sedan kan också kommande räntehöj­ningar påverka hushållens köpkraft. I dag har många fått ett par tusen mer i månaden att röra sig med och det är klart att det ger mycket konsumtionskraft.

Vilka medier har svårt att få näsan över ytan?
– Populärpressen och direktreklamen, både oadresserad och adresserad tappar och landsortspressen har inte ökat.

Är det något som är annorlunda vid denna vändning?
– Fackpressen brukar falla snabbt och återhämta sig snabbt, men den har inte återhämtat sig. Kvällspressen brukar klara sig bättre i lågkonjunktur, men föll kraftigt. Den har däremot återhämtat sig kraftigt nu.
– Det är tydligt att internet, som nu är ett moget huvudmedium, drar uppgången.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Magnus AnshelmBörsIRM

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.