Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det är inte säkert att Svenska Spel ska annonsera mindre"

Publicerad: 22 april 2008, 08:27

Igår, måndag, lämnade Svenska Spels vd Jesper Kärrbrink bolaget. Nu berättar ordförande Margareta Winberg om jakten på en ny vd och vad den nya spelbasen ska åstadkomma.


Margareta Winberg är ordförande i Svenska Spel

– Det var inte oväntat att Jesper skulle sluta och ganska förståligt med tanke på den förändring av bolagets strategi som ägaren nu ska genomföra.

Vad är den viktigaste förändringen?

– Det handlar övergripande om en ökad försiktighet. Svenska Spel ska vara mer restriktiva i den dagliga verksamheten.

Ifjol var Svenska Spel Sveriges åttonde största annonsör. Vilken plats hamnar man på när 2008 summeras?

– Det kan jag inte svara på. Men det är inte säkert att Svenska Spel ska annonsera mindre. Det handlar mer om på vilket sätt man annonserar.
– Exakt hur mycket man annonserar måste också vara en fråga för bolaget och inte för styrelsen.

Du har varit ordförande i en vecka. Nu ska du jaga en ny vd. Vad har du för kravprofil?

– Självklart ska personen ha sinne för affärer. Bolaget ska fortsätta att tjäna pengar. Sedan är det viktigt att man vill jobba med de nya prioriteringar som gäller för Svenska Spel.

Läs mer:

- Kärrbrink: Vi har tagit vårt ansvar när det gäller reklam

- Jesper Kärrbrink lämnar Svenska Spel

- Viggo Cavling: Moralist sökes till Svenska spel

Det har varit lite olika uppgifter om Jesper Kärrbrink fick sparken eller om han sade upp sig?
– Vi har haft ett antal samtal den senaste tiden och det är ett beslut som vuxit fram.

Hur känns det att vara en före detta socialdemokratisk minister som jobbar på ett starkt mandat från en moderat finansminister?

– Det är inga problem. På den här punkten har jag och Anders Borg precis samma uppfattning.

Du har talat dig varm för reklamen från Systembolaget och Alkoholkommittén.
– Ja den tycker jag är något att titta på för den nya ledningen.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.