Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Det är klart vi tar åt oss"

Publicerad: 27 Oktober 2008, 15:57

Marknadsetiska Rådet fällde OLW:s senaste reklamfilm. Dålig smak och undermålig reklam, var det beska orden som användes. – Det är klart att vi tar åt oss. Vi kommer att utvärdera det här tillsammans med Åkestam Holst, säger OLW:s marknadschef Marcus Thollin.


OLW fick veta att de var anmälda till MER i somras. Då fick chipsbolaget också själv reaktioner på den nu fällda reklamfilmen.
– Ja vi fick några kommentarer, men det handlade också om att vi skändade den skånska dialekten.

Men det var ingen proteststorm?
– Nej det har det inte varit. Man får alltid lite kritik när man gör nya filmer. Vi vill också göra reklam som är nyskapande och sticker ut.
– Filmen har också varit populär på Youtube och den publiken verkar inte tycka att det rör sig om lyteskomik.

Vad får fällningen för konsekvenser?
– Just den här filmen har slutat att gå. Vi kommer att fortsätta jobba med reklamkonceptet ”dela med dig av det goda”. Vi får fundera på hur vi ska dra det vidare.

Är du överraskad av rådets hårda kritik?
– Ja. Vi hade inte räknat med att bli fällda och själva inte gjort den tolkning som rådet gör.

Vad har Åkestam Holst för ansvar?
– Det är klart att vi inte skrev i briefen att det skulle vara en film med en enbent och en trebent. Så de har ett ansvar för idén. Men vi har såklart godkänt den.

Borde inte byrån ha koll på regelverket?
– Det förväntar man sig alltid. Nu får vi utreda var det har brustit. MER står för en subjektiv bedömning, nu ska vi ta reda på om filmen faktiskt uppfattats på det sättet av vår målgrupp.

Hur ska ni göra det?
– Det vet jag inte just nu.

Har ni några filmer på gång den närmaste tiden som kommer att påverkas?

– Vi har lite nytt inför nästa år och de kommer att granskas i den här processen.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.