Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Det är olyckligt"

Publicerad: 27 April 2009, 12:13

I förra valet till Europaparlamentet blev Junilistan det tredje största partiet i Sverige med 14,5 procent av rösterna. Men partiet får inte göra reklam i TV4 inför valet nu i sommar.


Ämnen i artikeln:

JunilistanGunnar GidefeldtEU-valetTV4

Björn Jonsson, pressekreterare Junilistan.

TV4 sänder inte längre i det analoga marknätet. Därmed har också kanalen öppnat upp för de politiska partierna att göra reklam. Inför EU-valet har kanalen kommit med ett erbjudande till starkt rabatterat pris, men det gäller bara för de partier som sitter i riksdagen.

Junilistan, som idag har två ledamöter i EU-parlamentet, får inte göra reklam för sina kandidater i kanalen.
– Vi beslutade att inför EU-valet erbjuda en möjlighet för partierna att marknadsföra sig i TV4-gruppens kanaler. Det erbjudandet gäller för de partier som sitter i riksdagen, säger kommunikationsdirektören Gunnar Gidefeldt.

Men är det inte rimligt att Junilistan, som är representerat i EU-parlamentet, också får göra reklam?
– Jag vet inte om det är rimligt eller inte. Det är den gränsdragning som vi gjort.

På Junilistan tycker man inte om att hamna utanför.
– Vi tycker att det är olyckligt. Vi är det tredje största svenska partiet i EU-parlamentet. Det väcker en hel del frågor om hur TV4 ser på sin roll som opinionsbildare, säger Björn Jonasson pressekreterare på Junilistan.

Och det är inte bara i kommersiella sammanhang som Junilistan känner sig diskriminerade av TV4.
– TV4 intervjuar EU-kandidater varje söndag på morgonen. Men vi fick ingen fråga om att vara med. Vi ringde själva upp i morse och då sa de att vi fick skicka en kandidat. Vi frågade då också om annonsering, men har inte fått något svar. Vi har blivit styvmoderligt behandlade. Det är mycket märkligt agerande från TV4:s sida.

Moderaterna, Folkpariet och Kristdemokraterna ska göra reklam i TV4. Sverigedemokraterna har däremot fått nobben.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.