Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det är ytterst beklagligt"

Publicerad: 13 mars 2009, 07:09

Igår kom beskedet. Stockholm City drar ner ytterligare på utgivingstakten. Tidningen går från tredagarsutgivining till att bara komma ut två gånger i veckan. 25 personer riskerar att bli av med jobbet.


Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonStockholm CityMetro

Metros vd Andreas Ohlson.

– Det är ytterst beklagligt att människor får lämna sina jobb på grund av neddragningen men detta kom nog inte som en stor överraskning för personalen, säger Metros vd Andreas Ohlson.

Hur påverkas ni?
– Vi påverkas minimalt av nedläggningen eftersom City sedan starten har haft en prisbild som helt och hållet bygger på olönsamhet. De annonsörer som idag väljer City gör det enkom på grund av det låga priset oavsett räckvidd eller varumärke. Vi fångade upp ett tiotal av Citys största annonsörer som var missnöjda med tredagarsutgivningen kring årsskiftet.
– City gör helt rätt eftersom de kan flytta befintliga annonsörer till någon av de två resterande utgivningsdagarna. Våra blickar är och kommer fortsätta vara riktade mot våra direkta konkurrenter som är betaltidningarna DN, GP och Sydis.

Vilka justeringar har ni själva gjort i år på grund av lågkonjunkturen?
– Kostnadskontroll är en del av vårt DNA och vi arbetar ständigt med vår kostnadsbild och i år har vi ansträngt oss ytterligare men jag vill inte vara mer exakt än så. Vi fortsätter stänga av produkter som inte visar lönsamhet samtidigt som vi lanserar mindre kostnadskrävande produkter med högre marginaler. Dessutom har våra kostnader sänkts av att konkurrensen hela tiden minskar.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.