Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det återvunna plagget" är årets julklapp

Publicerad: 20 november 2018, 06:51

Foto: Mostphotos

"Det återvunna plagget" anses spegla konsumenters ökade fokus på hållbarhet, var femte person köper julklappar på Black friday och Dolce & Gabbana anklagas för rasistiska annonser. Det och mer i dagens morgonsvep.


Årets julklapp är "det återvunna plagget", det rapporterar Dagens Nyheter. Under morgonen presenterade analysföretaget HUI Research för 31:a året i rad den julklapp som ska definiera årets handel. Kriterierna för produkten är att det ska vara en nyhet eller ha fått nyväckt intresse under året, att den ska svara för ett högt försäljningsvärde samt att den ska representera den tid vi lever i.

Att det återvunna plagget utses ses som ett tecken på att konsumenterna lägger allt större vikt vid hållbarhets- och miljöfrågan. Det återvunna plagget innefattar både second hand-kläder samt kläder tillverkade av återvunnet material.

På förhand var det många som tippade att den smarta högtalaren skulle vinna utmärkelsen, men så blev alltså inte fallet.

Var femte konsument planerar att köpa julklappar på Black friday

På fredag är det dags för årets Black friday, en "högtid" som de senaste åren blivit allt viktigare för årets totala försäljning, vilket inte minst visar sig i de kampanjer och i de mediepengar som läggs ned inför köpfesten. Precis som tidigare år förväntar man sig att Black friday i år slår omsättningsrekord.

Enligt en undersökning från Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer är det dessutom fler och fler som gör sina julklappsköp i samband med Black friday Enligt undersökningen uppger en femtedel att det är troligt att de inleder julklappshandeln under rea-dagen. Speciellt vanligt att börja redan nu är det i målgruppen 18-29 år (35%) samt boende i Stockholm (27%) medan beteendet avtar ju längre upp i åldrarna man kommer. Hos konsumenter över 50 är det knappt en av tio som börjar julshoppa på Black friday.

– "Black Friday" fick sitt stora genomslag i Sverige för några år sedan, och har vuxit sig stor på kort tid. Många annonsörer laddar inför köpfesten och med den och andra rea-dagar som "Singles Day" och "Cyber Monday" kan vi se att julhandeln förlängs, och att konsumenterna inte längre sparar sig till slutet av året på samma sätt som tidigare, något annonsörer bör ha i beaktande i planeringen av sina kampanjer, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.

Dolce & Gabbana anklagas för rasistiska annonser

De senaste dagarna har det på den kinesiska och asiatiska marknaden blossat upp en kritikstorm mot Dolce & Gabbanas kampanj "DG loves China". Kritikerna menar att kampanjen är rasistisk och att den trivialiserar uråldriga kinesiska traditioner. I kampanjen försöker en kinesisk kvinna äta pizza med pinnar varpå den manliga voiceovern frågar "om den är för stor för henne".

Efter att ha fått in cirka 18 000 klagomål valde Dolce & Gabbana att ta bort kampanjen från plattformen Weibo (den kinesiska motsvarigheten till Facebook/Twitter) men har låtit den ligga kvar på Instagram.

Även förra året fick Dolce & Gabbana kraftig kritik och tvingades ta bort en kampanj från konceptet "DG loves China". Då gällde det kritik kring hur de porträtterade fattiga kineser, det rapporterar The Drum.

iHeartMedia köper Jelli – tar programmatichandeln inhouse

En av de senaste årens stora trender bland stora annonsörer är att flytta alltmer av sina programmatiska köp inhouse. Nu väljer amerikanska radiojätten iHeartMedia att göra samma sak i samband med köpet av programmaticplatformen Jelli för att underlätta annonsörers programmatiska köp i bolagets universum.

– Annonsörer kommer att kunna köpa vår data, räckvidd och impact på samma sätt som de kan hos de stora digitala spelarna, säger Bob Pittman, vd på iHeartMedia till The Drum.

Vita husets nya pressregler: en fråga per reporter

De senaste veckorna har det blåst ovanligt mycket kring Vita huset och den amerikanska presidenten Donald Trumps behandling av medierna. Kritiken har blossat upp efter att CNN:s reporter Jim Acosta portats från Vita Huset. Nu får dock Acosta tillbaka sin ackreditering, men på vissa vilkor som även kommer att gälla övriga reportrar som vill ställa frågor till presidenten. Reportrarna kommer framöver att begränsas till en fråga per person och inte få tillåtelse att ställa några följdfrågor om inte Donald Trump eller någon annan Vita huset-medarbetare ger dem tillåtelse. Följer reportrarna inte de nya reglerna kommer vita huset att "vidta åtgärder", exakt vad åtgärderna innebär är dock fortfarande oklart, det rapporterar CNN.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News