Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Det blir några svettiga år”

Publicerad: 20 december 2013, 11:53

Bengt Braun.

Foto: Resumé.

Bonniers grå eminens Bengt Braun var koncernchef när Schibsted körde ifrån alla på nätet. Men han anser inte att Bonniers kunde ha agerat så mycket annorlunda.


Ämnen i artikeln:

Pressen under press

Bengt Braun har varit med om att forma Bonniers strategi sedan han 1989 blev vd för dagstidningarna i Marieberg och 1998 vd för Bonnier AB. Sedan 2008 är han vice ordförande i Bonnier AB och har varit aktiv i World Association och Newspapers, WAN, sedan 1991.
– Jag kom till en mediebransch där konkurrensen ökade väldigt snabbt. På några år fick vi kommersiell tv och radio, gratistidningar samtidigt som nätet började göra entré. På tidningsledarkonferenserna fanns bara två samtalsämnen: gratistidningar och nätet.

Men konsumenterna verkade inte alls lika upphetsade över de nya mediekanalerna:
– Mediekonsumtionen ändrades väldigt lite av det ökade utbudet. Den stora förändringen har kommit de senaste åren. Nu använder 75 procent nätet under två timmar per dag. Men de som har en tidning läser lika länge som tidigare. Min inställning är att det är papperet som är hotat, dagstidningen i andra distributionsformer överlever.

De flesta dagstidningar har höjt priset ordentligt de senaste åren, vilket Bengt Braun tolkar som att betalningsviljan är stark.
– Det finns efterfrågan, det finns betalningsvilja och en stor potential i det snabbt växande antalet surfplattor. I fjol läste bara 7 procent en dagstidning i platta, i år är siffran 21 procent.

Han raljerar lite om det ålderdomliga i dagstidningen produktionskedja:
– Såga ner träd, tillverka papper, trycka och låta 19 000 tidningsbud bära ut informationen till postlådorna. Det låter inte som något man skulle vilja investera i.

Bengt Braun är genomgående optimistisk om pressens möjligheter att övergå till digitala affärer:
– Det blir några svettiga år och några kanske måste lämna in och övergå till helt digital produktion. Men jag tror att branschen kan klara en sådan övergång.

Han tror att vi ligger några år efter utvecklingen i USA och det inger hopp:
– Våra tidskrifter i USA ökar i år sina digitala intäkter så mycket att det kompenserar för nedgången i print. Nu är annonserna två tredjedelar av intäkterna, om fem år kanske högst 30 procent. De ersätts av andra intäkter från bland annat e-handel och event.

Men också annonsaffären får en ny dimension i sin digitala version:
– Träffsäkerheten i digital produktion är en helt annan och den kan vi ta betalt för. Klarar vi att leverera god journalistik och förstärka servicen till våra annonsörer kan vi komma ut på andra sidan och dra nytta av de lägre kostnaderna när papper, tryck och distribution försvunnit.

Bengt Braun är mer optimistisk än de flesta tidningsledare och tror att Bonnier kommit mer än halvvägs genom den vildvuxna digitala skogen:
– Tidigare har det varit svårt att välja väg, men de senaste årens snabba strukturomvandling har gjort att vi nu kan skönja ett vägval. Tidningarna har kommit långt i sitt tänk. De yngre är vana att läsa digitalt, det är framsidan på myntet. Jag ser absolut en framtid för dagstidningarna, men på papper, nej.

Bonnier har under åren verkat vilsna i sökandet efter en strategi på nätet, men Bengt Braun instämmer inte:
– Det är för trubbigt att ha en internetstrategi för hela koncernen med böcker, tv, tidskrifter och dagspress. Men vi har hela tiden avkrävt affärsområdena strategier och planer för att stärka den digitala affären. Sedan ska man veta att digitalt är ett rörligt mål och vi har prövat många modeller och haft försöksverksamheter. Vi har haft uppe idéer som vi lyckligtvis inte genomfört, som att skänka bort surfplattor för att snabba på digitaliseringen. Vi har försökt hålla många dörrar öppna.

Men det finns självklart affärer som han gärna skulle ha gjort:
– Vi har säkert gjort fel och missat goda affärer på nätet. Blocket skulle man gärna vilja ha, men det har inte ett dyft med publicistik att göra. Man räddar inte dagstidningen som idé för att man har en lyckad sajt på nätet. Men fortsätter vi berätta bra historier vill folk köpa dem.

Under arbetet i WAN har han kunnat se att de flesta tidningsledare brottas med ungefär samma frågor.
– Vi har regelbundet tagit in extern kompetens för att genomlysa utvecklingen. Och vi har en hel avdelning, research and development, som försöker lära av andra. Det finns massor vi kunde ha gjort bättre, men inget stort kliv vi kunde ha tagit som gjort att vi legat två år före konkurrenterna.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Pressen under press

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.