Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det borde finnas två seriösa reportagetidningar"

Publicerad: 12 december 2007, 12:25

Planerna på reportagemagasinet Filter från Offside-gänget börjar få mer substans. Nu visar Mattias Göransson upp flera uppslag från den första dummyn, som kommer att utvecklas inför starten den 18 mars.


Här är delar av den första dummyn. Läs Mattias Göranssons tankar kring uppslagen efter artikeln.

Vilka förutom Paggan har ni fått med er i nyemissionen?
– Ja, det är några stycken. Jag tror inte att Henrik Frenkel har något emot att vi nämner honom i sammanhanget. Andra i branschen är Rickard Frank och Jacob Nordström från Nordström Frank, de är väldigt kunniga och kanske de bästa inom tidningsgrafik i Sverige.

Har de ritat Filter?
– De är inblandade men har inte gjort formen. Men de är en tung instans för oss när vi arbetar, de har väldigt mycket intressant att säga.
– Sedan har vi Anna Falk, vd på Bok & Bibliotek.

Alla de här namnen – är det en slump att de är med eller har ni aktivt rekryterat dem?
– Nej, det här är människor som vi har träffat när vi jobbat med Offside. Vi började ju som ett hobbyprojekt och när vi gick ifrån pocketformatet och tryckte en riktig tidning, 2003, så sökte vi finansiärer eller köpare. Vi letade bland förlag, olika tidningar som kunde vara samarbetspartners och privata finansiärer. Erfarenheten från detta är att vi inte har något att hämta i förlagsvärlden. Däremot så finns det människor som har Offside nära hjärtat, och de betyder mycket för oss. Sedan pratade vi med ett trettiotal sådana personer och tio av dem gick med i nyemissionen.

Är det bara en marknadsföringsidé?

– Både och. Det är klart att det är – jag är ju inte dum i huvudet, det är namn som syns men framför allt är det människor med kunskap. Ta Henrik Frenkel som exempel. Han är otroligt smart och har bred kunskap inom sin bransch. När han var på Chef byggde han ut tidningen och arrangerade chefsdagar och höll utbildningar. Sådan kompetens är vi nyfikna på. Även på Offside har vi gett ut en kalender, tryckt t-shirts och gett föreläsningar, det kommer vi att göra med Filter också.
Leif Pagrotsky lärde jag känna efter att jag intervjuat honom för DN. Han är en väldigt dynamisk och social människa med fart och han har ett stort kontaktnät. Han är väldigt intressant.

När kommer första numret?

– Den 18 mars. Vi trycker mellan 20 000 och 30 000 ex. Den kommer att distribueras med Interpress och finnas i alla Pressbyrån, till exempel. Den ska finnas där Offside finns i dag.

Ni talar om att blicka framåt och fungerar som en kalender för de kommande månaderna. Hur skulle en Filter se ut om den kom ut den här veckan?
– Lyckligtvis behöver jag inte tänka på det nu. Men se den dummy vi gjorde i somras. Då var det en tidning som skulle komma ut innan jul vi hade som exempel. Under julen kommer alla tecknade filmer på bio, och då hade vi en text under filmavsnittet som hade rubriken ”Därför är alla göteborgare dumma”. Den handlade om stereotyp röstcasting i barnfilmer som översätts till svenska. Har du tänkt på det, att de dumma alltid är göteborgare? I Hitta Nemo pratar den glömska och dumma Doris göteborgska, i Björnbröder är de dumma älgarna göteborgare. Och är det en glupsk tjockis som vräker i sig mat är det alltid en skåning.

Det är väl arvet från Edvard Persson.
– Ja, och är det en slug vessla så låter han alltid som en söderkis. Men den typen av snackisar vill vi ha. Pratar alla på jobbet om filmer de sett med barnen så har den som läst Filter den artikeln i bakhuvudet, och berättar om det här fenomenet. Har ni tänkt på det här? säger han.

Ika Johannesson från tidningen Sex är med – ska ni ha den typen av långa fråga-svar-intervjuer?
– Vi ska ha det, då måste vi jobba väldigt mycket med redigering. Det går inte att bara lägga ut ett samtal. De var väldigt skickliga på att redigera ihop dem och det ska vi också vara. Men det fungerar bäst på kända personer. Om man ska berätta om en okänd person och berätta dennes historia så behöver man berättarperspektivet som jag har använt till exempel när jag jobbade för DN söndag. Så vi kommer att ha både och.

Magnus Bergström var också på DN, nu är han bildredaktör. Vad har ni för tankar kring bildjournalistiken?
– Det ska egentligen han svara på. Men det ska vara väldigt varierande. En tanke vi har är att göra helt rena bildreportage också, men då ska de berätta en historia med början och slut.

– Vi är inte så många i Sverige, vi är bara nio miljoner och det är som en stor stad. Men det borde ändå finnas två, tre seriösa reportagetidningar. Jag menar, The New Yorker handlar mest om Manhattan men det är ändå en miljon som läser den. Fast Manhattan kanske har en större dragningskraft än Sverige.

Så Filter kommer inte läsas där?

– Nej, jag tror inte det.

Omslaget

Mattias:

Visar den grundläggande planen:
• Ett rent idéomslag som fokuserar på numrets bärande, framåtblickande idéreportage. För att se det måste man bläddra bort fliken.
• Fliken: Fem textpuffar som förtydligar den framåtblickande idén (de är sorterade som Nu, Snart, Sedan). Visar på bredden i innehållet och att det är en lästidning. Kan användas som »ta tag i tidningen«-trigger om texten på fliken hänvisar till något på själva omslaget (du MÅSTE bläddra för att få veta exempelvis vem som säger det där provokativa citatet).

Kalendern

Mattias: Det första som händer när du öppnar tidningen: en kalender som visar att alla artiklar i tidningen är en fördjupning på förhand – där du får veta mer om personer, idéer och berättelser som kommer att bli aktuella de kommande två månaderna.

Framvagnen

Mattias: Så här kan det se ut i framvagnen. Ett tiotal texter som bygger på NÄRKONTAKT med spännande, kreativa människor som vill något. Antingen som fråga/svar eller rena jagberättelser (»Berättat för...«).

Bakvagnen

Mattias: Om bakvagnen är dynamisk och spännande, är bakvagnen mer strukturerad: 10 ämnen som täcks varje gång. I det här fallet film. Framåtblickande texter av spaningskaraktär om något som händer inom respektive ämne de kommande två månaderna. INTE krönikor, utan traditionellt berättande journalistik med externa auktoriteter.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.