Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Det europeiska förtroendet för annonsmarknadens utveckling sjunker

Publicerad: 5 februari 2019, 13:05

Foto: Mostphotos

Ett vacklande Storbritannien gör att europeiska byråledares förtroende för annonsmarknadens utveckling sjunker. I Sverige sticker vi dock ut med ett redan högt förtroende som under det tredje kvartalet 2018 fortsatte att stiga.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Under det tredje kvartalet 2018 fortsatte det europeiska förtroendet för annonsmarknaden att sjunka, det visar en undersökning från European Association of Communications Agencies (EACA).

De senaste två åren har förtoendet sjunkit från +14 till +3.

Det senaste skiftet i förtroende kommer huvudsakligen från Storbritannien, den största annonsmarknaden i Europa, där förtroendet sjönk från +24,8 till -11,1 mellan Q2 och Q3. Tappet är det största i alla mätbara länder.

Ett annat land som sticker ut i mätningen är Grekland, där förtroendet mellan Q2 och Q3 sjönk från redan låga -27,7 till -39,7. Förtroendet för Greklands annonsmarknad är därmed det lägst uppmätta någonsin.

Den huvudsakliga förklaringen till att förtroendet för annonsmarknaden i europa minskat är i huvudsak att efterfrågan minskat, en utveckling de allra flesta marknader tror kommer fortsätta.

Den svenska marknaden sticker dock ut. I Sverige har vi det näst högsta förtroendet för annonsmarknadens utveckling i hela Europa, ett förtroendet som dessutom steg mellan Q2 och Q3 2018.

Förtroendeindexet baseras på frågor till byråledare över hela Europa som fått svara på frågor om hur deras egen byrås finansiella situation utvecklats de senaste tre månaderna, hur efterfrågan på deras tjänster har utvecklats samt hur de förväntar sig att efterfrågan kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.