Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Det fick Nikes grundare att ge grönt ljus till Kaepernick-filmen

Publicerad: 7 mars 2019, 13:08

Nikes grundare Phil Knight avslöjar hur ett samtal med basketstjärnan LeBron James bidrog till hans beslut att godkänna den både hyllade och kontroversiella reklamfilmen med Colin Kaepernick.


Det fanns en hel del tveksamheter intern på Nike efter att marknadsavdelningen först visat den kontroversiella reklamfilmen med Colin Kaepernick, NFL-spelaren som blev kontraktslös efter att i protest mot polisvåld mot svarta ha vägrat stå upp under nationalsången.

Det som fick Nikes grundare Phil Knight att slutligen godkänna reklamfilmen var minnet av ett tidigare samtal med basketstjärnan-stjärnan LeBron James. Det skriver Fast Company och hänvisar till en intervju Nike-grundaren gjort på scen hos Stanford graduate school of business.

Enligt Phil Knight kom det fram under samtalet att han och LeBron James delade en oro över att en närstående var påväg att ta körtkort, i Phil Knights fall hans barnbarn och i LeBron James fall hans son. Vad deras respektive oro handlade om skiljde sig dock markant åt. LeBron James var orolig för att hans son, en ung afro-amerikansk man, skulle riskera att bli skjuten av polis.

– Jag tänkte på mina hundra värsta orosmoment, och något sådant finns inte med på min lista. Det var en riktigt ögonöppnare, sade Phil Knight på scen.

I intervjun berättar Phil Knight att han inte bekymrade sig över det bakslag reklamfilmen tveklöst skulle ge upphov till.

– Det spelar ingen roll hur många människor som hatar ditt varumärke så länge som tillräckligt många människor älskar det. Så länge som du har den attityden, kan du inte vara rädd för att förolämpa människor, säger han.

Reklamfilmen med Colin Kaepernick är framtagen av Nikes reklambyrå Wieden + Kennedy, och har blivit både hyllad och kritiserad världen över för sitt starka ställningstagande. Enligt analysfirman Talkwalker blev Nike omnämnt mer än 5,2 miljoner gånger i sociala medier endast 72 timmar efter lansering. En av de som kritiserade kampanjen från start var USA:s president Donald Trump.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.