Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det finaste man kan få som kommunikatör"

Publicerad: 16 oktober 2009, 06:30

Informationsnestorn Nils Ingvar Lundin får Informationsföreningens Rubinpris. – Jag är mycket stolt och tacksam över att ha blivit utsedd till att få denna utmärkelse. Det är den finaste man kan få som kommunikatör, eftersom det är kollegor som nominerar och väljer, säger Nils Ingvar Lundin i en kommentar.


Nils Ingvar Lundin

Nils Ingvar Lundins karrirär delades in i en första halva som journalist och den andra som informationschef inom Wallenbergssfären.

Under 20 år var han journalist vid SVT i Malmö. Efter journalistkarriären tog han ett FN-uppdrag och slutade som tillförordnad informationschef i Mellanöstern under Israels invasion av Libanon. Då hade han fått smak på informationschefsjobbet. Han var sedan under många år informationschef först på Ericsson och sedan på Investor. Ett av hans deviser är att vara nära verksamheten. Han skrev därför själv både årsredovisningar och delårsrapporter, för att förstå verksamheten.

Nu har Nils Ingvar Lundin lämnat Investor, men fortsätter att jobba med kommunikationsfrågor. Med franska rivieran som bas driver han nu SARL Windigo. Men med ålderns rätt har han också de senaste åren prioiterat upp det stora intresset för segling.

Motivering till Rubinpriset

Nils Ingvar Lundin har gjort en betydande insats för yrket och haft en centralt utåtriktad roll i kommunikationsbranschen under många år. Hans motto har varit att skapa en bra och intressant verklighet i företagen och se till att media beskriver denna.
Nils Ingvar har verkat inom Ericsson och Investor som informationsdirektör. Med en bakgrund som journalist vid Sveriges Television utbildade hans sig till jur. kand. Han är gästprofessor i kommunikation vid Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Nils Ingvar var ordförande i Sveriges Informationsförening 1994-96 och var en av initiativtagarna till utvecklingsprojektet Return on Communications.
Han var noga med att informationsaspekterna alltid skulle beaktas vid beslutstillfället och satt tidigt i ledningsgrupperna inom de företag han verkade. En strategisk syn på att bygga nätverk med främst svenska och internationella medier har varit självklart för Nils Ingvar. Han har arbetat med stor öppenhet och transparens.
Kriskommunikation har utvecklats som en strategisk kompetens och varit en av Nils Ingvars specialiteter. Men också förmågan att fånga nyheter i flykten och kunnat få dessa återgivna på ett för företagen mycket positivt sätt. ”

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.