Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Det här blev 2018 års starkaste annonstrender på sociala medier

Publicerad: 8 Januari 2019, 12:19

Ny rapport från analysföretaget Socialbakers visar bland annat minskad organisk räckvidd och färre interaktioner för varumärken på Facebook.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Analysföretaget har i rapporten undersökt flera tusen av de största varumärkerna och profilerna på Facebook och Instagram. Därefter har man jämfört hur effektiv annonsering är på de respektive plattformarna och har hittat trender som speglade annonsmarknanden förra året. Rapporten visar bland annat att:

- Mer annonspengar på Facebook. I procent av totala budgetar så minskar annonsering på Facebook (från 75 till 68 procent), medan det ökar på Instagram ( från 12 till 17 procent) jämfört med 2017.  
- På Facebook marknadsförs främst foton och videor, (44 procent vardera av totalt publicerat marknadsfört innehåll)
- Den organiska räckvidden minskar för företagssidor på Facebook med 20-25 procent sedan början av året - vilket medför att det blir allt dyrare att annonsera på Facebook.
- Interaktioner minskar på Facebook, som ett resultat av minskad organisk räckvidd och Facebooks nya prioriteringsalgoritmer, något som Resumé rapporterade om i höstas.

Läs rapporten i sin helhet här.

Ämnen i artikeln:

InstagramFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.