Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Det här läste vi mest om under 2021 – men varför?

Publicerad: 30 december 2021, 13:15

Vi har spårat upp det som har väckt mest intresse bland Resumés läsare under året – och förklarar varför det gjorde det.


Ämnen i artikeln:

Ica-StigNya Ica-StigDonald TrumpInfluencerBianca IngrossoTherese LindgrenKenza ZouitenAlexander BardOlof GustafssonEscobar IncComhemStarbucksZeke TastasBjörn RietzHelena Westin

Ica-Stig/Ica-Stina

Årets första dagar, det var pandemi, det var nästan statskupp i USA, men i Sverige var vi som besatta av vem som skulle efterträda Loa Falkman som Icas reklamfigur. Det blev Björn Kjellman och Suzanne Reuter. När spänningen släppte sjönk intresset snabbt. Den traditionella reklamen är långt ifrån död, men är inte längre central på samma sätt som tidigare. År 2021 krävdes det en ny Ica-Stig för att bli ett samtal vid köksbordet.

Marknadsförare på Kapitolium

Inför öppen ridå stormade hundratals skogstokiga Trumpanhängare Kapitolium i Washington 6 januari. I första ledet gick en digital marknadsförare från Maryland. Runt halsen hade han passerkort till sitt jobb, vilken säger en del om nivån på omvärldsuppfattning och intelligens. De flesta digitala marknadsförare är betydligt smartare, men har haft ett motigt 2021. Kakdöden är påtaglig, sociala medier anklagas för att medvetet skapa psykisk ohälsa och martechs välsignelse ifrågasätts. Nu sätts hoppet till metaverse.

Det här är en text från Resumés magasin

Den publicerades först i nummer 10/2021. Resumés magasin ingår i din prenumeration och går att läsa HÄR.

Influencers behandlas som de mediekanaler de är

Influencer marketing fortsätter att leverera och bland de stora drakarna handlar det om en miljonindustri. Vilket också betyder att deras reklam skärskådas hårdare. Therese Lindgren fälldes hos RO för smygreklam, Bianca Ingrosso fick hård kritik för sexualisera mens, och Kenza fälldes i Patent- och marknadsöverdomstolen.

Cancelkultur

Alexander Bard hävdade i Resumé att cancelkulturen, det vill säga att människor får sparken på grund av sina åsikter på sociala medier, är framdriven av en alltmer politiserad reklam. Alexander Bard talade dock i egen sak. 

Pablo Escobar

En av årets konstigaste historier var om svenske Olof Gustafsson, chef för bolaget som äger varumärket Pablo Escobar. Han förklarade att de hade lyckats göra Pablo Escobar, som har varit död i 30 år, till en influencer.

Comhem/ Starbucks

Förutom Håkan Olofssons sanslöst populära blogginlägg om Starbucks var skrotandet av Comhem den mest lästa varumärkesnyheten på resume.se under året. Comhem införlivades i Tele 2 och marknadsdirektör Jonas Lundquist sa att Tele 2 var det mer älskade varumärket hos kunderna. Nä, Comhem var inte alltid så älskat.

Den nya byråvärlden

Med den snabba tillväxten för inhousebyråer har intresset för byråkultur och talangjakt varit en följetong hos Resumé under året. De traditionella byråerna säger att de inte har något att lära av inhousebyråerna, som dock är av annan uppfattning. Reklamveteranen Zeke Tastas berättade i en intervju med Resumé Insikt om när han lämnade byrån River för att jobba på Klarna. Efter tre timmar ville han säga upp sig, men blev trots allt kvar och hyllar ordning och reda som existerar på fintechbolaget.

Vaccin

Trots allt har en stor del av 2021 präglats av pandemin och vaccineringen mot covid-19. Tidigt på året fanns signaler om ett relativt stort motstånd till vaccinering och copywritern Björn Rietz drog i gång, med hjälp av Komms ordförande Helena Westin, kampanjen ”#kavlaupp”. Den blev en av årets största även om förvånansvärt få diskuterade den.

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.