Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det identitetspolitiska tramseriet är beklämmande"

Publicerad: 23 december 2018, 23:43

Oscar Bauer, Josephine Wallin, Johan Holmström, Katja Janford och Patrick Kampmann.

Söderhavets Oscar Bauer, Josephine Wallin på Le Bureau, F&B:s Johan Holmström, Katja Janford på ANR BDDO och Patrick Kampmann på Volontaire säger sitt om 2018.


Oscar Bauer, creative director Söderhavet

Årets mest samtida?
Sondering
Årets ängsligaste?
Design-människan
Årets upplevelse:
Sonen sjunger lusselelle och dottern säger 'åh kolla på dig med dina byxor!'
Årets klyscha:
Vi jobbar med design thinking (årets klyscha för fjärde året i följd)
Årets story:
Horace
Årets reklam:
Tittar inte (något med Ica Stig)
Årets dumhet:
Sverigedemokraterna (varje år)
Årets drama:
Filmstaden-drevet
Nästa år lovar jag:
Att stretcha
Det ska jag göra i jul:
Ta hand om min pappa och min bästa familj

Josephine Wallin, creative director Le Bureau
Årets mest samtida?
Believe in something even if it means taking a knee.
Årets ängsligaste?
Nikki Amini i idol känns ju lite ängslig tycker jag. (Ja helt oängsligt erkänner jag att jag har kollat på Idol typ varje helg)
Årets upplevelse:
Att gifta mig med Daniel Ankarstrand och ha alla underbara nära samlade en hel helg.
Årets klyscha:
Att vi i Sverige skulle vara miljövänliga.
Årets story: När Greta Thunberg skolkade för miljön. Hon får nog Nobelpriset tillslut.
Årets reklam:
It´s a Tide ad
Årets dumhet:
Alltid Trump
Årets drama:
Svenska Akademien
Nästa år lovar jag:
Att bli bättre
Det ska jag göra i jul:
Ta det lugnt och mysa med familjen så jag kan samla krafter för att spöa skiten ur 2019.

Johan Holmström, copywriter Forsman & Bodenfors

Årets mest samtida:
En 33 cl "hantverksöl" för 122 kronor i Göteborg.

Årets ängsligaste:
Stämningen i workshops med kund och diverse konsulter. En liten obekväm charad som mig veterligen aldrig lett till något positivt.

Årets upplevelse:
Jag såg en liten bläckfisk i Spanien när jag badade.

Årets klyscha
"I min värld..."

Årets story:
Blondinbellas kille. Gör gärna en långfilm med Björn Gustafsson som killen. Lite mörkt, lite skoj.

Årets reklam:
It's a Tide Ad.

Årets dumhet:
Att 100-wattaren skapade världens längsta måltid genom att låta varenda människa som någonsin haft ett arbete komma fram på scen och hålla tacktal.

Årets drama:
När jag köpte ett jättetungt bord och behövde boka tusen kringtjänster för att få upp det i lägenheten. Dessutom fick jag nackspärr.

Nästa år lovar jag:
Att köpa små nätta bord som ryms i fickan.

Det ska jag göra i jul
Spela Mario Kart med min syrra, hänga med hyfsat fram till Rainbow road där allt skiter sig, skrika några olämpliga ord inför barnens oskuldsfulla öron, stänga av spelet och storma ut i skam.

Katja Janford, copywriter ANR BBDO

Årets mest samtida:
Influencern som photoshoppade in sig själv i olika glammiga miljöer. Det va ju kul och det är filter på en ny nivå.

Årets ängsligaste:
Valet 2018.

Årets upplevelse:
Att bli moster.

Årets klyscha:
Alla texter om att reklambranschen håller på att dö, vi lever ju.

Årets story:
För mig personligen att Aretha Franklin dog, jag trodde inte hon levt på sisådär 10 år. Först blev jag väldigt upprymd över att höra att hon fortfarande levde (nyss levt), men sen såklart ledsen över att hon nu faktiskt är död.

Årets reklam:
Tide - It's a tide ad.

Årets dumhet:
Lena Andersson om kulturprofilen i DN, jag satte seriöst glöggen i halsen. Hur tänkte hon?

Årets drama:
Det slutna sällskapet. Horace, Stig och Jean-Claude.

Nästa år lovar jag: Att inte köpa "spännande" aktier.

Det ska jag göra i jul:
Mysa, läsa och baka.

Patrick Kampmann, senior strateg Volontaire

Årets mest samtida:
Bot attackerar Blondinbellas bot Gabrielle - blir anklagad för näthat.

Årets ängsligaste:
En bransch som firar sig själv genom att fråga sig om den sysslar med reklam eller konst känns ju inte jättestabilt.

Årets upplevelse:
Joh 1:1–8 var väldigt drabbande både på ett personligt och professionellt plan.

Årets klyscha:
Frågade kollegorna om denna och Fanny föreslog "Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt". Hon har rätt, folk som använder detta vill ge sken av att de till skillnad från andra är kognitiva jonglörer.

Årets story:
Charlotta Turner på Lunds universitet, som tog handledarskap till en ny nivå genom att administrera en helt bonkers fritagning av kemidoktorand från IS i Syrien. Synd att man inte kan adla människor längre.

Årets reklam:
När de övriga partierna tävlade med varandra i att locka tillbaka SD-väljare (via anammad SD-retorik, bakåtblickande systemkollapslarmande) så stod de leende och tittade in i framtiden på stortavlorna. Helt utan budskap eller styling, avbildade i sin knäckande vanlighet. Janusansiktet log. De andra drev deras kampanj åt dem. Jag röstade dock, trots denna valkampanjseger inte på mörkermännen denna gång heller.

Årets dumhet:
Kulturkriget, det identitetspolitiska tramseriet som nästan hela det politiska spektrat sysslar med. Det gör att vi förminskar oss inför varandra. Det är beklämmande.

Årets drama:
Svenska Akademins kräftgång.

Nästa år lovar jag:
Bli ännu bättre på att ha fel.

Det ska jag göra i jul:
Jag ska vara hemma och göra mitt bästa för att ge barnen glada minnen som de senare i livet ska romantisera och nostalgiskt imitera i sina julfiranden precis som jag gör.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.