Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det innebär slutet för Impact"

Publicerad: 19 maj 2008, 07:53

Avlivad: Punkt SE. Vinnare: Metro och Schibsted. Förlorare: Bonnier och Stampen. Nästa offer: Impact. Så kan dagens väntade dödsbud summeras, skriver Resumés Leif Holmkvist i en kommentar.


Äntligen visade Aftonbladets vd Carl Gyllfors att han faktiskt har humor: ”Punkt SE har gjort ett fantastiskt jobb”, säger han i det pressmeddelande där han meddelar att de norska ägarna till sist drar ur sladden till SE-respiratorn.

Innan de 63 anställda är vederbörligt sparkade har Punkt SE kostat uppemot 400 miljoner kronor på halvannat år. För en kvarts miljard om året borde det gå att göra ett betydligt bättre jobb.

Men Punkt SE har gjort en sak bra: tvingat Bonnier att backa ur den dyra Citysatsningen i Göteborg och låta Sydsvenskan ta över den i Malmö. Med rabatter på 80 procent har den underminerat Citys marknad.

Dagens affär chockar inte någon i branschen. Möjligen förvånar det att Schibsted nöjer sig med 35 procent av svenska Metro, de brukar vilja ha kontroll. Alla minns det misslyckade försöket att ta över TV4.

Men skälet till affären finns i annonspaketen: Aftonbladet och Metro Riks blir ett kraftfullt paket som når varannan svensk. Det slår mot Stampendominerade annonspaketet Land & Rike liksom mot Bonnierdominerade Citypaketet.

Aftonbladet, Svenskan och Metro skapar ett starkt detaljistpaket i Stockholm och kombinerar ihop nöjespaket i storstäderna. Men i Göteborg har GP varit smarta nog att skapa ett gemensamt annonspaket med Metro, som rör till kombinationerna.

Det borde innebära början till slutet för kvällstidningarnas annonspaket Impact, som varit en succé i 15 år men nu börjar krokna. Printmarknaden delas alltmer upp i Bonnier mot resten.

Den väntade (Metroaktien har stigit med 20 procent på några veckor) och logiska alliansen Schibsted-Stenbeck kan bli början till något större. I Spanien och Frankrike har båda företagen gratistidningar som slåss med varann och mot en vikande marknad. En gissning är att smakbiten i Sverige bara är början för Schibsted.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.