Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det kan bli en rekyl"

Publicerad: 19 mars 2009, 15:39

Tronskiftet. För första gången på flera år toppar inte Forsman&Bodenfors listan över antalet nominerar till Guldägget. DDB är ohotad etta. – Men det kanske blir en rekyl i Guldägget, säger Lars ”Laxen” Axelsson, vice vd för DDB.


Nomineringarna till årets Guldägg speglar också till viss del hur styrkeförhållandena i den svenska reklambranschen har förändrats.
DDB, som har varit de senaste årens stora pitchvinnare, är också den byrå som fått flest nomineringar i årets tävling.

DDB är också den byrå som ökar mest jämfört med förra året. 15 nomineringar är sex fler än förra året, en ökning med drygt 66 procent.
Även King går mot strömmen, med två nomineringar fler än förra året.

Med samma måttstock är Lowe Brindfors den stora förloraren bland storbyråerna.
Förra året toppade byrån nomineringslistan tillsammans med F&B.
Båda hade 14 nomineringar vardera. F&B har i år tre färre nomineringar medan Lowe Brindfors har sju färre, en halvering  av antalet nomineringar.

Johan van der Schoot.

Men procentuellt sett är ändå Garbergs den byrå som tappat mest.
Förra året sex nomineringar har bara blivit en i år.

Johan van der Schoot ä
r copy på Garbergs. Han har svårt att dölja sin besvikelse över utfallet:
– Vi är naturligtvis otroligt besvikna och kanske lite förvånade också. Vi har ju ändå gjort saker vi tror på, är stolta över och vi har varit med bra i andra tävlingar. Själv blev jag så paff att jag inte kunde prata på tre timmar.

Endast en nominering, det kom som en kalldusch.
– Det finns alltid jobb som man tror på men sedan är man också självkritisk. Vi har kanske aldrig haft så många starka koncept i marknaden som vi har nu och vi håller en hög lägstanivå, men vi kanske saknar topparna. Kanske är det felet.

Vinster är viktiga, men inte allt, understryker Johan van der Schoot.
– I grund och botten gör vi ju inte reklam för att vinna tävlingar men visst är det viktigt, även för våra kunder. Därför tycker jag det är en tråkig utveckling när det dyker upp för många bidrag som endast publicerats en gång eller suttit på en skylt på en plats under någon dag, säger han.

Johan van der Schoot tillägger.
– Det kan ju påstås knuffa gränserna för kreativiteten men i ärlighetens namn vet alla att det inte handlar om att göra skillnad eller påverka människor utan om att skapa potentiella prisvinnare. Roligast är när de de stora publika kampanjerna, de som får genomslag och verkligen flyttar varumärken, som vinner priser. Det har ju inte minst att göra med kunderna syn på oss.

En vikig förklaring till att så många av de stora byråerna tappat nomineringar är också att det totala antalet nomineringar i år fördelas på ett långt större antal unika byråer.
Förra året fanns totalt 31 byråer bland de nominerade, i år är 46 unika byråer nominerade. Dessutom är antalet nominerade bidrag färre. I år 110 nominerade, fem stycken färre än förra året.

Lars Axelsson.

Lars Axelsson, vice vd för DDB, är förstås nöjd med utfallet. Men han är ändå inte fullt nöjd.
– Det är bra bredd på våra kategorier. Men jag hade hoppats på att flera av våra kunder skulle finnas bland de nominerade, säger han.
Bland DDB:s nominerade kunder finns förra årets storvinnare McDonalds och Försvarsmakten.
– Vi är lite besvikna på utfallet print, där vi haft stora framgångar under året i Månadens kampanj.

Vilken var er mest väntande nominering?
– Försvarsmakten. Vi har gjort ett fantastiskt bra och stabilt jobb för dem.

Vilken av konkurrenterna har du mest respekt för?
– F&B har alltid en väldigt hög lägstanivå i allt som de gör. Därför har jag nog mest respekt för dem. Men det finns flera enskilda exempel från bland Åkestam Holst och Brindfors som är väldigt bra. Farfar gör ett strålande jobb för Björn Borg.

Hur många Guldägg får ni?
– Jag tror att det kan bli en rekyl i år. Förra året var en överraskning. Alla lyfte oss till skyarna och ville att vi skulle vinna. I år har man nog satt oss lite hårdare under luppen.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.