Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det känns jätteskönt"

Publicerad: 25 juni 2009, 14:33

Ericssons informationsdirektör Henry Sténson är lättad över att ha kunnat presentera vd:n Carl-Henric Svanbergs efterträdare på torsdagsmorgonen, utan tillstymmelsen till interna läckor. ”Det känns jätteskönt”, säger han till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Henry SténsonEricsson

Henry Sténson. Foto: Björn Elgstrand

Att Ericssons finansdirektör Hans Vestberg blir ny vd för telecomjätten kom som en överraskning tidigt på torsdagsmorgonen. Ericsson är känt för att hålla hårt i all information, så även i detta fall.
– Det känns jätteskönt. Dessutom har vi glädjen att kunna presentera en ny vd som känns väldigt bra, säger Ericssons informationsdirektör Henry Sténson.

Men det ligger ett hårt arbete bakom projektet att undvika interna läckor. Senast Ericsson hade problem med interna läckor var 2001, då en person i företaget i förväg berättade om detaljer kring en kvartalsrapport. En noggrann utredning gjordes och nya, betydligt striktare rutiner skapades för att säkra all känslig information.

– Vi har en uppmärksamhet på oss från aktieägare som är skarpare och innebär tajtare tolkningar än något annat svenskt bolag, vi blir absolut mest granskade. Vårt mål är att säkra att aktiemarknaden får all information på rättvist sätt. Det glädjer mig att vi lyckats med det även nu, säger Henry Sténson.

Vad tror du det beror på att andra stora bolag misslyckas med att hålla tätt?
– Olika företag har olika kulturer, på Ericsson tillåts över huvud taget inga misstag alls. Jag har själv fått utså kraftig kritik från utsidan i samband med vinstvarningen hösten 2007, trots att vi följde alla regler. Vi har en säkerhetsmarginal i det vi håller på med, när vi tillsätter ny vd vet väldigt få personer om det. Folk i företaget har respekt för att de inte får veta vad som händer.

Klara Ledin

Ämnen i artikeln:

Henry SténsonEricsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.