Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Det ljusnar för webbranschen

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Efter två tuffa år börjar nu webbranschen se ljuset i tunneln. Utslagningen av byråer har lett till minskad konkurrens, samtidigt som kunderna börjar investera allt mer.


Ofta uppmålas webbranschen som nattsvart. It-konsulten Cell som ville säga upp samtliga anställda häromveckan bidrar till den bilden, men alla ställer inte upp på att de jobbar i en krisbransch.- Vi letar just nu efter två ad:s som vi måste ha för att kunna leverera. Då är vi ändå mycket försiktiga när det gäller rekryteringar och jobbar gärna i nätverk, säger Anders Wahlquist på B-reel.B-reel, som jobbar med så kallad rik media, har märkt att marknaden har förändrats det senaste året. Kunderna förstår möjligheterna med mediet och vet vad de vill ha.Ett annat konsultbolag som klarar sig bra är Tromb. Bolaget har gått med vinst sedan starten och krisåret 2001 omsatte man 18 miljoner kronor och gjorde en vinst efter skatt på 1,4 miljoner kronor.- Vi växer och tar in nya uppdrag. Under hösten kommer vi att expandera verksamheten och anställa, säger Mathias Farnebo, marknadschef på Tromb.Tromb jobbar med intranät, portaler och publiceringssystem. Bland kunderna finns bland annat TV4, SEB och McDonalds. Just McDonalds uppdrag har växt den senaste tiden från att vara ett svenskt uppdrag till att nu rulla ut en intranätlösning i 40 länder.Även mer renodlade webbyråer märker av en trevligare konjunktur. På både Paregos och O2 Interactive hoppas man att en ökad tillströmning av kunder kommer att leda till att man kan anställa personal igen efter tidigare nedskärningar.- Nedgången har planat ut och nu pekar det faktiskt svagt uppåt. Vi har fått en ganska strid ström av kunder den senaste tiden och hoppas kunna anställa i Sverige. I Danmark har vi redan anställt och i Norge söker vi just nu fem personer, säger Erik Afzelius, vd på O2 Interactive.Samtidigt finns det en ökad misstänksamhet bland kunderna. Vilket inte nödvändigtvis behöver bli ett problem.- Beställarna blir mer och mer medvetna. De frågar mer om företagets ledning, finansiell stabilitet och årsredovisningar. De pratar gärna med referenser som inte bara är kreativa. Det tar tid innan de beställer men när de väl gör de har de gjort ett medvetet val, säger Dobermans vd Lisa Lindström.- Visst finns det en misstänksamhet mot branschen. Men alla företag är inte luftföretag. Det finns stabila företag, som funnits under hela resanTobias RydergrenAndreas Johansson

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.