Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det måste vara hur bra som helst"

Publicerad: 18 mars 2008, 12:40

Taittingers importör Fondberg & Co jublar efter att Charlotte Perrelli firade schlagersegern med just deras champagne. Bilderna har använts otaliga gånger i helgen. – Det måste vara hur bra som helst, säger pr- och eventchefen Mikael Falkman till Resume.se.


Charlotte Perrellis champagnefirande gav vin- och spritimportören Fondberg & Co jackpot i lördags. Foto: Christian Örnberg/Scanpix

Mikael Falkman är pr- och eventchef på Fondberg & Co som bland annat importerar champagnen Taittinger. Han är den stora vinnaren efter lördagens schlagerdrabbning som slutade med att Charlotte Perrelli lyfte en niolitersbutelj med champagne framför kamerorna.

– Jag kan inte förneka att det var bra reklam för oss. Naturligtvis är det väldigt värdefullt, det är ingen tvekan om den saken. Framförallt om man jämför med hur alkoholreklam får utformas i Sverige. Det ska bara vara en flaska och varningstext. Här har du någon som vinner något som är förknippat med glädje och allt annat. Hallå, det måste vara hur bra som helst! säger Mikael Falkman till Resume.se.

Han är personligen bekant med Nicola Perrelli som är krögare och Mikael Falkman var själv på plats i Globen i lördags. Men det är inte hans förtjänst att flaskan dök upp på bild, även om han hjälpte till med serveringen när korken väl flugit. Fondberg & Co har sedan flera år ett avtal med Global Entertainment som sköter catering i Globen och Taittinger har använts efter fler schlagersegrar.

Mikael Falkman.

– Vi sålde den här flaskan till ett väldigt förmånligt pris. Enligt alkohollagen får vi inte skänka bort vin eller sälja det för billigt, det måste vara inköpspris plus moms, förklarar Mikael Falkman.

Flaskan är större än en magnumbutelj – niolitersmodellen kallas i sommeliervärlden för ”salamanzar” – och hade knappast kunnat lyftas av en yngre vinnare som Amy Diamond, som också hade varit den sämsta vinnaren ur marknadsföringsperspektiv.

– Då hade flaskan inte åkt ut. Och om den hade åkt ut hade det varit ännu värre. Jag var beredd och hade kontakt med Globen om att inte ta fram flaskan. Om hon hade smakat hade det inte varit bra.

Var Perrelli den bästa vinnaren för er?
– Det kan jag inte sticka under stolen med. Vi har ett samarbete med Nicolas krog och jag känner honom sedan flera år.

För SVT kan det bli värre. Om en anmälan kommer in till Granskningsnämnden kan man få böta för exponeringen.

– Det blir lite löjligt ibland. Här filmade man på ett ställe som hade utskänkningstillstånd och då kan man fråga sig, vad ska de göra? Det fungerar ju så, de filmar ju på Systembolaget ibland och där ser man flaskorna rulla på bandet, säger Mikael Falkman.

Någon direkt effekt av exponeringarna efter schlagerfinalen ser man inte, däremot har Taittinger stadigt vuxit på den svenska marknaden och ligger i dag på fjärde plats i segmentet efter Moët & Chandon, Bollinger och Pol Roger.

– Vi har nyligen gått om Vevue Clicquot, men det har ju inte med det här att göra. Fast varumärket nöts i sådana här sammanhang.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.