Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Det ska göra lika ont varje gång man råkar göra något dåligt"

Publicerad: 3 april 2008, 15:34

Den 28 maj utser Resumé de 499 bästa & mäktigaste i medie- och marknadskommunikationsbranschen. Varje dag intervjuas en av de nominerade. I dag är det Sara Haag, regissör och grundare Sara Haag AB.


Sara Haag.

Hur har det varit att starta om med nytt eget bolag?
– Det var värsta energikicken. Det är värsta tråkiga svaret. Men det var som en injektion för kreativiteten. Jag har fått en stor arbetslust igen.

Hur har det gått?
– Jättebra. Vi har gjort väldigt bra grejer, som jag känner mig riktigt stolt över. Det är väldigt kul att komma till jobbet varje dag.

Vad har ni gjort mest, radio eller film?
– Vi har gjort både och men mest radio. Kanske 30/70 till radions fördel. Främst för att vi inte raggar på filmsidan ordentligt än. Vi skulle vilja knyta till oss en producent som kan jobba med det på heltid. På radiosidan jobbar vi med Red Pipe som tillhandahåller allt tekniskt. Dom är väldigt skickliga och superbra att samarbeta med.

Vilka har varit utmaningarna?
– Att bryta upp och starta om är alltid en stor grej. Men jag vill inte låta som den där klichén att i början var det nervigt men nu är allt så bra. Men det handlar om att inte stagnera. Det är lätt att man blir väldigt bra på något, men att man stannar där och inte fortsätter utvecklas.

Vad kan man göra för att inte stagnera?
– Allt följer till slut samma mönster om man har gjort något ett tag. Oavsett om det är en relation, ett sätt att arbeta. Man måste våga ifrågasätta och fortsätta sträva. Det är samma sak med kreativitet. Det är lätt att lära sig ett sätt att göra saker, men man måste hela tiden vrida till det. För mig ska varje uppdrag kännas lika viktigt. Jag är skitnoggrann och för mig är allt lika viktigt. Det ska göra lika ont varje gång man råkar göra något dåligt.

Vilka är skillnaderna mellan att starta upp nu och när ni startade Delorean 2000?
– Det fanns egentligen bara Forsberg & Co då som var riktigt bra på radioreklam. Nu är det bättre konkurrens. Och nu är en reklamkampanj inte självklart en tv-film och tre radiospotar typ. Mediekanalerna har blivit fler. Alla vill vara överallt och det ger ett sug efter innehåll som gör att man kan producera för webben, radio, tv etcetera.

Hur känns det att vara nominerad?
– Såklart superkul. Mycket, mycket, mycket roligare än att inte vara nominerad.

På vilken plats skulle du sätta dig själv på listan?
– Fråga inte mig, fråga stolpen jag lutar mig mot.

Se alla nominerade och nominera din kandidat

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.