Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Det var kul när Daniel Nyhlén blev stalkad"

Publicerad: 6 Februari 2009, 07:58

Internetentreprenören Ola Ahlvarsson blir ny ägare av klassiska Nöjesguiden. Nu vill han göra tidningen bredare, men för samma snäva målgrupp som tidigare.


Ämnen i artikeln:

Ola Ahlvarsson

Ola Ahlvasson är ny ägare till Nöjesguiden.

Vad vill du göra med Nöjesguiden?
– Min bakgrund är från digitala medier. Nöjesguiden har historiskt varit väldigt mycket papperstidning. Vi vill i framtiden vara bäst på underhållningsmarknadsföring, eftersom underhållningsmomentet är starkast i all kommunikation som når fram. Youtube har idag minst lika stort genomslag som tv.

Vad innebär det rent konkret för Nöjesguiden?
– Om du finns i vår målgrupp vill vi bland annat träffa dig på våra event för att förstå vad du tycker är viktigt.  Och när du till exempel surfar in hotta amerikanska underhållningssajter känner vi av ditt ip-nummer och serverar relevant information till dig. Med vår nya social navigator kommer du att kunna se hur Stockholms krog- och nöjeselit rör sig och vi kan ge ett verktyg att ha det ännu roligare. Redan när du är på väg ned till Riche kommer du att veta vilka kompisar som är där och vilka som är på väg dit.  Det blir till en integrerad helhet med utgångspunkt i underhållningskommunikation.

Vad händer med papperstidningen då?
– Vi har redan inlett en förändring med vår nya chefredaktör Margret Atladottir, hon kommer från bloggsidan och kommunicerar med ett nytt redaktionellt perspektiv. Vi kommer också att förstärka förståelsen för målgruppen. Historiskt har Nöjesguiden har varit lite för snäv.

Du vill alltså bredda Nöjesguidens tilltal?
– Ja, men inte till Britney Spears.

Som Madonna kanske?
– Alla urbana storstadsmänniskor i svängen ska känna att det här är min tidning.

Men har inte just det snäva tilltalet varit Nöjesguidens existensberättigande?
– Vi ska vara breda för vår målgrupp… och den är rätt snäv.

Den ska alltså vara både bred och snäv?
– Är man i exakt i den målgrupp vi vill tala till: i åldern 20-35, ute mycket och spenderar mycket tid på och pengar på kläder, musik, kultur och underhållning,  då ska det här kännas att vi är en del av den här målgruppens konsumtion. Så var Nöjesguiden för mig när jag växte upp. Man var lite glassig när man gick omkring med Nöjesguiden på stan. Det är dit jag vill komma tillbaka till.

Det där lät rätt mycket business för att vara Nöjesguiden…
– Jo, men jag får ju inte prata om de redaktionella. Jag står ju för affärsutvecklingen och annonsaffären.

Med tanke på hur utvecklingen är för alla papperstidningar, oavsett gratis eller betalt, kommer Nöjesguiden att finnas i pappersversion om fem år?
– Ja, men det finns redan papperslösningar som redan är digitala i USA. Men får heller inte glömma bort att tidningen rent fysiskt kommunicerar sin egen existens.

Är du beredd att pumpa upplagan 200 000 ex och distribuera den på fler platser?
– Inte i dagsläget.

Vilka är den bästa artikeln du läst i Nöjesguiden?
– Jag tyckte att det var kul när Daniel Nyhlén blev stalkad… men jag gillade verkligen intervjuserien med ett antal almost-famous-personer som tidningen gjorde inför 2009.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Ola Ahlvarsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.