Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DI ger bort bankaktier som premie

Publicerad: 31 Oktober 2008, 13:40

Momentum Worldwide jobbar sedan i våras med att ragga prenumeranter till Dagens Industri. Uppdraget är att hitta nya alternativ till alltmer resultatlös DR.


Köp en prenumeration få bankaktier är budskapet i nya webbkampanjen.

Ett av de alternativ till traditionell pappers-dr som testas är naturligtvis digitalt. Just nu rullar tre olika banners på di.se. De är lätt provokativa och associerar till det ekonomiska läget.
– I och med att vi gjorde denna kampanj mitt i finanshärdsmältan, hade vi en tro på att prata på det här sättet. Genom att fånga en företeelse i tiden vill vi öka intresset både för produkten och kommunikationen, säger Fredrik Sandström, projektledare på Momentum Worldwide.

Ett udda grepp är den premie som erbjuds den som tecknar en prenumeration. Det handlar inte om de vanliga vaserna eller väskorna.
– Det är ett problem i branschen att man redan har gett bort alla tänkbara saker som premier. Så vi kom upp med tanken att ge bort ett antal aktier till prenumeranter, säger Fredrik Sandström.

Huvudbyrå för Dagens Industri är Storåkers McCann. Sedan i våras arbetar även Momentum Worldwide med tidningen, men bara med prenumerantvärvning.
– Det uppdrag vi fått löd "tala om för oss hur vi på ett nytt sätt kan hitta nya prenumeranter", säger Fredrik Sandström.

Han berättar att tidningen traditionellt har arbetat med stora utskick två gånger per år. De har köpt adresser till alla chefer eller specialister från Spar. Svarsfrekevensen har varit liten, men då det funnits många mottagare har det varit tillräckligt.

Men svarsfrekvensen har stadigt sjunkit de senaste åren, och nu vill Dagens Industri hitta nya vägar till läsarna.

Hittills har det blivit fyra kampanjer: en på papper och tre bannerkampanjer. Papperskampanjen, som gick till tidigare prenueranter, innebar att man tryckte en specialversion av tidningen som bilades den
riktiga tidningen. I specialversionen var alla annonser utbytta till budskap riktade till den före detta prenumeranten.
– Där pratade vi om hur mycket vi saknade prenumeranten. Responsen blev 5–6 procent, vilket är bra på ett dr-utskick i dag, säger Fredrik Sandström.

Momentum har också hållit ett antal workshops tillsammans med DI för att hitta nya kanaler. Spetsigare dr-kampanjer, event och respons-annonsering har varit några saker de talat om.
– Och så förstås det digitala. Det finns flera bra aspekter där. Mediekostnaden är dramatiskt lägre så att du kan göra mer är en aspekt, säger Fredrik Sandström.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.