Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

DI och Expressen tappar i Orvesto

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

I den senaste räckviddsmätningen, Orvesto konsument 2001:3, tappar Dagens Industri läsare. Dessutom syns nu Expressens upplageras tydligt i tidningens räckviddssiffror.


Det verkar nu som om Dagens Indutris upplaga har nått taket. I den senaste TS-mätningen ökade tidningen ytterst marginellt. Detta visar sig nu även i räckviddstalen i senaste Orvestomätningen. Dagens Industris räckvidd minskar sin räckvidd med 9000 jämfört med samma period förra året. Tidningen når nu 479000 läsare. Huvudkonkurrenten Finanstidningen ökar däremot sin räckvidd från 169000 till 171000.Expressens välkända upplageproblem syns nu rejält i tidningens räckvidd. Räckvidden minskar med hela 125000. Expressens räckvidd landar på 818000, vilket kan jämföras med Aftonbladets 1 423 000 läsare. GT minskar sin räckvidd, medan Kvällsposten ökar. Tillsammans når de tre Bonnierägda kvällstidningarna en räckvidd på 1 178 000.Bland de övriga dagstidningarna ökar de flesta sin räckvidd. Undantaget är Göteborgsposten som minskar sin räckvidd med 6000 exemplar.Bland magasinen finns en rad intressanta förändringar av räckvidden. Även om det blev stort rabalder när Susanne Ljung lämnade Damernas Värld, så kan man nu med facit i hand konstatera att tidningen nu attraherar fler läsare än förra året. Räckvidden har ökat från 266 000 till 291 000.Cosmpolitan har hunnit etablerat sig relativt starkt på marknaden med 120 000 läsare. Detta slår till exempel Silkon som når 109 000. Vecko Revyn, som nu rattas av nya chefredaktören Charlotta Gustafsson, fortsätter sin kräftgång och räckkvidden minskar med 30 000.Affärsmagasinen tappar läsare. Detta kan förklaras med att detta är Orvesto Konsument och inte Näringsliv. Det vill säga att intresset för ekonomi har svalnat hos svenskarna i och med lågkonjunkturen. Affärsvärlden, Kapital, Veckans Affärer tappar alla. Tidningen Vision som är med i Konsument för första gången har lyckats komma upp i en räckvidd som överträffar upplagan. Något tidningen inte klarade i Näringslivsmätningen.De båda ledande killtidningarna Slitz och Café tappar båda i räckvidd.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.