Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

DI:s redaktion upprörd efter Avanzas annonskupp

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Idag är Dagens Industri en bilaga till en annons. Tidningen är inslagen i en annonsbilaga, som lånat tidningshuvudet av huvudtidningen.Redaktionen rasar mot annonsavdelningens tilltag. (UPPDATERAD)


Nätmäklaren Avanza kan kända sig nöjda idag. De har lyckats få tillåtelse att använda Dagens Industris logotyp i en annonsbilaga som gör reklam för den nya fonden Relax Sverige 1. I annonsbilagan som är en kopia av Dagens Industris förstasida finns huvudrubriken "Nu är den här - investeringen du bara tjänar på". Även på sajten di.se finns annonser som ligger på gränsen eller har passerat gränsen för textreklam.Arnold Jeppsson är ordförande i journalistklubben på Dagens Industri.- Jag tycker att den här bilagan är bedrövlig. Det är ett slag i ansiktet på oss journalister på tidningen och varumärkesförstöring.Enligt Jeppson är det många på redaktionen som är rejält upprörda på bilagan.- Jag hoppas att det här inte upprepas. Dessutom är ju bilagan otroligt ful, vilket är en skam mot de som jobbar med att göra fram och baksidan på Dagens Industri.Resumé frågar annonschef Sören Sunmo hur han egentligen tänkte.- Det var väl tufft.Jag vet inte det. Det ser ut som textreklam, trots annonsmarkeringen.- Det är tydligt annonsmärkt, dessutom är det ett annat typsnitt och ett annat papper. Det borde alla inse att det är en annons.Får vem som helst använda Dagens Industris logotyp i sina annonser?- Jag tycker inte det här är så annorlunda jämfört med en vanlig annons. Alla annonser går ju ut på att använda tidningens renommé och image. Det är ju därför man annonserar.- Tidningshuvudet är ju ingen annons det är vår logotyp.Som idag är annonsmarkerad?- Ja hela omtaget är ju en annons.Förstår du att redaktionen är upprörd?- Det finns alltid olika åsikter och jag kan förstå om en del höjer på ögonbrynen.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.