Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

DI visar röda siffror

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Varje vinstkrona Dagens Industri drar in i Sverige rinner ut i Skottland. 12 000 skottar förbrukar vad 120 000 svenskar genererar. Sedan starten i fjol har Business a.m. förlorat nära 200 miljoner kronor. För första gången tvingas därför DI-gruppen redovisa förlust.


"Framgång är ingen slump", lyder DI:s favoritslogan. Konceptet har varit så lyckat att vd Hasse Olsson aldrig behövt förklara bort några förlustsiffror.Men i år duggar minussiffrorna på det framgångsrika DI-gänget: upplagan uppges minska, annonsintäkterna rasar och utlandssatsningarna äter upp hela vinsten från Sverige.I fjol redovisade DI-gruppens tio tidningar ett rörelseresultat på 181 miljoner kronor, trots att etableringen av business a.m. under hösten kostade över 50 miljoner.I år väntas business a.m. förlora närmare 150 miljoner kronor i stället för budgeterade 80 miljoner. En del av kostnaden orsakas av det hårdhänta besparingsprogram som genomförts under hösten:Det fem man starka Londonkontoret har ersatts av en reporter. Fem anställda på marknadsavdelningen har sparkats. Webredaktionen har avskaffats och sajten, som endast prenumeranter ska kunna nå, görs nu av den ordinarie redaktionen. 25 av tidningens 135 anställda har tvingats gå och har inte gjort det gratis.Business a.m. ska sammantaget sänka sina kostnader med 30 procent eller 40 miljoner kronor nästa år. Styrelsen har avsatt ytterligare 120 miljoner kronor för att utveckla tidningen, varav hälften väntas gå bort i förluster nästa år.Hasse Olsson har tidigare sagt att smärtgränsen för business a.m. ligger på 250 miljoner kronor. Men med de pengar som redan avsatts närmar sig satsningen 350 miljoner kronor. Vinst väntas först 2005, då tidningen ska ha 30 000 prenumeranter. Att lära läsarna i ett lösnummerland prenumerera är DI:s största problem. Hittills har bara 12 000 insett finessen med daglig leverans.Den svenska framgångssagan Dagens Industri har genom åren redovisat flera miljarder kronor i vinster. Men i år har vinstprognosen stegvis skruvats ner, senast till 150 miljoner. Allt går bort i den skotska satsningen.Konceptet har exporterats till ytterligare åtta länder. Så här ser de väntade resultaten ut i DI:s systertidningar:* Estland börjar hämta sig ekonomiskt och tidningen Äripäeva väntas ge en vinst på 10 miljoner kronor.* Ryssland repar sig också och Delovoj Peterburg kan ge en marginell vinst.* Lettlands Diena går i bästa fall jämnt ut.* Litauens Verslo Zinius ger någon miljon i vinst.* Polen har ekonomiska problem och DI:s nysatsning Puls Biznesu ger större förlust än budgeterat, uppåt 30 miljoner kronor.* Danmark drabbas också av annonsras, men inte lika dramatiskt som det svenska och Børsen kan bidra med 30 miljoner i vinst.* Etableringen av Wirtschaftsblatt i Österrike har kostat mycket pengar men väntas i år ge nollresultat.* Den lilla nystartade Finance i Slovenien ger några miljoner i förlust.Som synes kan inte systrarna i utlandet bidra med särskilt många kronor för att rädda DI undan röda siffror. För en gångs skull hamnar Hasse Olsson i skottgluggen. - Det är inte så kul. Det är tråkigt, säger Hasse Olsson om de röda siffrorna för tidningsgruppen.- Men det beror helt och hållet på Skottland. Hade vi vetat i september ifjol vad vi visste i februari i år hade vi inte startat Business a.m.Men han är mindre orolig nu än för tre månader sedan. Kostnaderna har kapats rejält och Business a.m. har inga vinstkrav på sig förrän 2005 eller 2006. Olsson tolererar ytterligare förluster på 150 miljoner till totalt 350 miljoner. Kanske rent av lite mer:- Eller ja Man ska inte vara definitiv, säger han.Han påpekar att vi upplever den värsta tidningsrecessionen på 20 år och att nystartade tidningar alltid går med förlust.- Det går inte bra för någon nu.Hasse Olsson är inte särskilt optimistisk om när annonskonjunkturen vänder heller:- Först 2004 får vi uppleva ett gott år för tidningsbranschen.Vad säger du om din egen framtid? Hur länge blir du kvar som chefredaktör för DI?

- Ska vi säga 2004? Så jag får vara med om skördetiden!Ulrika Fjällborgulrika.fjallborg@resume.se

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.