Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dialect säljs in med roadmovie

Publicerad: 28 augusti 2008, 11:15

Telekommunikationsföretaget Dialect satsade på tv-reklam för första gången i våras med reklamfilmer signerade Abby Norm och regisserade av Felix Herngren. Nu följer man upp den kampanjen med nya reklamfilmer.


Abby Norm vill visa hur Dialect förenklar livet i och utanför arbetet för alla Sveriges småföretagare.
– Vi ville dramatisera småföretagarens vardag och problem på en scen där alla Dialects löften och erbjudanden och lösningar kunde få plats, säger Håkan Nyberg, copywriter på Abby Norm och fortsätter:
– Vi ville göra scenen så liten som möjligt. Därför utspelar sig allt vi ser i en bilkupé.

I filmerna är det erfarne och bekväme Johnny och nyanställde och ambitiöse Filip, som är i centrum. De är säljare som alltid är på resande fot och sköter därför mycket av sitt jobb från bilen. Filmerna ska illustrera hur närvaron eller frånvaron av Dialects tjänster och produkter påverkar dem. En viktig del Abby Norms kommunikation är att visa på bredden i Dialects erbjudande.
– För att filmerna skulle fungera långsiktigt kunde vi inte utesluta några produkter. Dialect säljer ju allt från telefonväxlar till små headset att klämma fast vid örat, säger Petrus Dahlin, ad och cd på Abby Norm och fortsätter:
– Konceptet är inte en fyrverkeripjäs som smäller lite under en kort period. Här handlade det om att hitta karaktärer som skulle kunna leva och utvecklas för varje kampanj.

Filmerna är regisserade av Felix Herngren och Hans Ingemansson från produktionsbolaget FLX.
– FLX har varit otroligt sköna att arbeta med. Deras casting och manusutveckling är gjord med nästan löjligt bra fingertoppskänsla, säger Håkan Nyberg.

Abby Norm har förhoppningen att kommunikationen ska kännas både varm och mänsklig samtidigt som den visar att Dialect förstår småföretagarnas vardag.
– Jag tror att de flesta känner igen sig. Det verkar finnas en Johnny på nästan alla Sveriges företag, säger Petrus Dahlin.
Totalt omfattar kampanjen sex reklamfilmer och tre kampanjer på internet.

Arbetsgrupp: Dialect

Byrå: Abby Norm
Uppdragsgivare: Caroline Antonsson
Arbetsgrupp: Petrus Dahlin ad, Håkan Nyberg copy, Andreas Morne kundansvarig, Emma Nyberg och Elin Tjernström operativa projektledare.
Byråproducent: Mats Sandin
Produktionsbolag: FLX: Felix Herngren och Hans Ingemansson regissörer och Ylva Axell producent.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.