Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Digge Zetterberg

Publicerad: 22 september 2009, 11:26

Sveriges kommunikationsbyråers guldäggsgeneral Digge Zetterberg, tar en paus från Reklambranschen och går på föräldraledighet, precis som vilken annan mamma som helst.


Ämnen i artikeln:

Digge Zetterberg

Digge Zetterberg går på föräldraledighet.

Hur känns det?
– Fint tack.

När är du tillbaka?
– Efter Guldägget, men innan sommaren 2010 är det tänkt.

Vad kommer du att sakna?
– Att inte längre bombarderas med allas åsikter kring Guldägget. Det ÄR väldigt roligt att jobba med något som folk är så engagerade i. Man kan ju inte sakna något man inte har haft, men: samarbetet med den byrå som ska göra Guldäggskampanjen 2010 känns det extra nesligt att missa i år. Och så mina fina kollegor förstås.

Vad kommer du inte att sakna?
– Allas åsikter om Guldägget!

Ja, det stormar alltid om Guldägget, alltifrån bidrag till tävlingens genomförande. Varför är det så?
– Det är ju en tyckar-tävling. Branschen bedömer sig själv, och då kommer man givetvis inte alltid att vara överens.  Sen är det den största och äldsta tävlingen inom det här området, och det har alltid varit och är fortfarande få förunnat att vinna ett Guldägg, vilket har bidragit till att göra Guldägget till det åtråvärda pris det är.  Det gör ju också att en del som inte deltar och belönas i tävlingen stör sig på att den får så mycket uppmärksamhet.

Vad skulle ha gjort annorlunda om du fick fria händer?
– En massa saker och ingenting. Självklart har jag grämt mig över saker som inte alls blev bra och tänkt att, ”åh det borde jag ha gjort annorlunda”, men det har jag släppt nu.  Jag har framtidsångest-, inte ågren för det som har varit.

Vilken är den bästa kampanjen som passerat Guldägget de senaste åren?
– Jag har tyvärr ingen favoritkampanj. De som belönats i Guldägget har jag sett så många gånger att jag har slutat tänka på om jag tycker att de är bra eller dåliga.

Vem tar över Sveriges största reklamtävling efter dig och vilka förändringar blir det?
– En del förändringar inför 2010 har ju redan genomfört, som att det tillkommer en event och en produktionskategori. Guldäggets produktionsledare Michaela Pålsson kommer att vara kvar och så ska det komma ytterligare en person.

Om du själv jobbade som kreatör, vad skulle du helst vilja göra och varför?
– Jag skulle inte vilja vara kreatör! Jag skulle ha konstant prestationsångest. Jag kan knappt duka utan att bli lite svettig.

Du dj:ar ju också en del. Vilka tre låtar ska ta oss genom höstmörkret 2009?
– Nåt tyskt, nåt med handklapp och nåt sorgligt med gitarr och piano. Men inte allt samtidigt.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Digge Zetterberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.