Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Digitala byrån Actionist i rekonstruktion: "Vi har fajtats"

Publicerad: 20 Augusti 2019, 11:44

Under förra året smalnade Actionist av erbjudandet utan att få fart på affären. I förra veckan påbörjades rekonstruktionen och vd:n är övertygad om att byrån kommer att undvika konkurs.


Ämnen i artikeln:

ActionistReklam

Under 2018 genomförde Actionist en marknadsanpassning av erbjudandet från bred fullservice digital byrå till att fokusera mer på kärnverksamheten inom kampanjer och digital reklam. Erbjudandet har tagits emot bra men omställningen hade behövt gå snabbare.Under 2018 omsatte byrån 10 miljoner kronor och gjorde en förlust på 1,4 MKR (EBIT)

– Vi har fajtats för att hitta ett stabilt och starkt erbjudande över tid. Det har varit lite ryckigt och hackit för affären. Samtidigt som vi har haft väldigt nöjda kunder. Vilket inte minst visade sig i samband med Årets byrå, säger vd:n Oskar Sparreljung till Resumé.

– Jag tror vi har goda möjligheter att ställa om och går åt rätt håll, men siffrorna har inte följt med i tillräcklig takt.

Hur ser du på era möjligheter att undvika konkurs?
– Jag tror på det här. Vi hade möte med rekonstruktören i dag. En nyckel blir att öka samarbetet med vår systerbyrå Fröjd.

Oskar Sparreljung tror att det kommer att ta mellan två till tre månader att genomföra rekonstruktionen. Acitionist består i dag av åtta personer och det är ännu oklart om alla medarbetare kommer ha kvar jobbet när rekonstruktionen är klar.

Actionist kunder, där de största är Mediemarkt och AirTours, är informerade.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

ActionistReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.