Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Digitalbyrån Pronto lägger ned – ledningen startar nytt

Publicerad: 4 September 2019, 08:11

Efter flera år med stora förändringar väljer digitalbyrån Pronto att lägga ned. Istället startar man upp den mat- och dryckinriktade byrån Nom Agency.


Ämnen i artikeln:

Pronto

Pronto var länge en uppmärksammad kommunikationsbyrå som tidigt hittade en nisch inom det digitala. De senaste åren har byrån gått igenom en rad olika förändringar, detta samtidigt som byrån haft det tuffare ekonomiskt och på fem år tappat hälften av sin omsättning. Även om byrån skalat ned har man dock genomgående redovisat svarta siffror och en stabil kassakista.

Byrån har dels skruvat på sitt erbjudande och sade sig 2017 vara ett digitalt kunskapshus med fokus på värderingsdriven digital kommunikation. Förra året tog medarbetarna Elvira Eriksson och Jakob Edman över vd-rollen från grundaren Gabriel Sundqvist. Efter att Elvira Eriksson och Jakob Edman tog över vd-skapet har byrån fokuserat allt mer på kunder inom mat- och dryckessegmentet och därmed skalat ned på de digitalfokuserade uppdragen.

Nu väljer man att lägga ned Pronto och istället starta upp Nom Agency – en byrå som helt ska fokusera på kunder inom just mat- och dryck.

– För oss är det ett naturlig steg som vi planerat under en ganska lång tid. Nu är tiden rätt och vi ser verkligen fram emot att utmana en del av kommunikationsbranschen som hittills dominerats av ett fåtal aktörer, säger Elvira Eriksson, VD på Nom Agency.

Enligt ett pressmeddelande är steget något som tagits i tätt samråd med medarbetarna som varit med och påverkat gällande allt från erbjudande till namn och grafisk profil.

– Att inrikta oss på mat och dryck är ett beslut som har växt fram tillsammans med medarbetarna. Vi delar alla en passion för mat, dryck och värdskap och med tiden har det blivit självklart för oss att det är dit vi ska. Efter att vi fattat det beslutet så har vi tillsammans arbetat för att realisera det, och nu är vi där, säger Jakob Edman, VD på Nom Agency och fortsätter:

– Namnet, Nom Agency, har vi också arbetat fram tillsammans. Det kommer från uttrycket "nom nom nom" som ofta används för att beskriva något man äter eller dricker som gott.

Byrån jobbar i nuläget med kunder som Brooklyn Brewery, White Guide, O.P Anderson och Xanté.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Pronto

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.