Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dimension tar hem Tidskriftsallsvenskan

Publicerad: 25 mars 2010, 13:50

De flesta dagstidningarna brottas i dag med hur de ska skapa ett mervärde för läsarna när allt fler nyheter hamnar på nätet. Dagens Industris lösning blev månadstidningen Dimension. En riktig fullträff, enligt juryn i Tidskriftsallsvenskan, som utsåg den till omgångens vinnare.


Ämnen i artikeln:

TidskriftsallsvenskanDagens Industri

1 Dimension

Utgivare: Dagens Industri

Dagens Industri har sedan tidigare framgångsrikt lan­serat veckotidningen Weekend och floppat med magasinet Diego, som vände sig till en yngre målgrupp.

Lotta Edling, som då var nyhetschef på Dagens Industri, fick uppdraget att skissa på ett nytt magasin av då­varande chefredaktören Gunilla Herlitz för ungefär ett år sedan.
– En av anledningarna till att vi startade Dimension var att det fanns en massa stories som helt enkelt inte fick plats i den vanliga tidningen och som inte heller fungerade i Weekend.

Till skillnad från Weekend, som är inriktat på livsstil, så skulle Dimension vara helt fokuserat på affärsjournali­stik.

Vd:n som intervjuas i varje nummer ska svara på frågor om företaget som han eller hon leder. I faktarutan finns inte ens en fråga om familj.
– Det ska vara på gränsen till nördigt. Fotografen ska ta bilderna under intervjun. Vi kan kosta på oss att ha en lite halvtråkig svartvit bild på ettan.

I utvecklingen av tidningen höll man tyst utåt, men var väldigt öppna internt.
– Vi ville få alla på tidningen delaktiga i tidningen. Ska vi till exempel skriva om Vattenfall i Dimension så ska den reporter på Dagens ­Industri som kan bolaget bäst skriva storyn.

Arbetet att ta fram Dimension gjordes av Lotta Edling, Fredrik Björnsson och ad:n Pelle Asplund. Den dummy som togs fram sattes direkt och har inte justerats nämnvärt.
– Jag har aldrig gjort något så lätt. Vi kollade lite på Monocle och Fortune, men egentligen var det bara att göra en förlängning av Dagens Industris form, säger Pelle Asplund.

Efter att tidningen kom ut lämnade Gunilla Herlitz Dagens Indstri. Peter Fellman blev chefredaktör och Lotta Edling blev redaktionschef, men trots det tänker hon fortsätta leda Dimension.
– Det är alldeles för roligt för att sluta med. Men jag ska väl inte jobba med tidningen hela livet.

Tidskriftsallsvenskans jury ska belöna tidningar som har en bra kommersiell potential. Dimension har ännu inte fått några läsarsiffror.
– Jag kan inte avslöja några siffror, men alla nummer hittills har gått med vinst, säger Lotta Edling.

Så tyckte juryn

Frida Åberg, printchef Carat:
– En snygg och bra tidning. Den har rätt angreppssätt och intressanta artiklar.
Man använder sig av ett skönt bildspråk varvat med djup läsning.
– Det redaktionella andas stort kunnande och insikt vilket självklart är ett måste för att överleva i affärstid­ningssegmentet. Bra analysdel där råd och experterna får ta plats. Stor bugning för en riktigt proffsig start!

Maria Westman, designchef och bitr. redaktionschef Appelberg:
– Fördjupande och välproducerat magasin. DI-redaktionen breddar sitt koncept och möter sina läsare på olika nivåer.
Om vi talar om att tidningstrenden just nu är att ta ett samhällsansvar, så tycker jag att DI också gör det – fast då utifrån en finansiell vinkel. Grattis!

Henrik Frenkel, mediekonsult och affärsängel
– Fördjupar Dagens Industri och 9–5-syskon med Weekend. Rätt tänkt. Fungerar bra i hela DI-konceptet. Affären ligger i att Dagens Industri kan höja prenumerations­priset för hela paketet. Smart.
– Men det går att spetsa journalistiken ytterligare. Lite för snäll och förutsäg-
bar.

Olle Lidbom, mediekonsult:
– Välgjord stöt mot Affärsvärlden och Veckans Affärer. Bra redaktionellt hantverk där texterna antingen är koncisa eller långa, inget ljummet mittemellan. Men klarar den annonsaffären?

Viggo Cavling
, chefredaktör Resumé:
– Kompletterar på ett suveränt sätt den dagliga tidningen och helgbilagan. Innehåller reportagen och analyserna som alla säger sig vilja läsa och några faktiskt läser. Snygg, smart och inte alls så långtråkig som man skulle kunna tro.

2 Omvärlden

Utgivare: Sida

Tuff granskande och rätt i tiden är några av juryns kommentarer till den här omgångens tvåa: Sidas Omvärlden.

Frida Åberg:
– Sidas nya tidning som med tuffa, granskande och intressanta artik­lar inte viker för att visa riktigt starka reportage och med fantastiska bilder. Känns som en genuint bra tidning som har en mycket större bredd än tidigare och som därigenom borde vara av intresse för en mycket bredare läsekrets. Efter varje sidvändning fastnar jag på nästa och sedan nästa
sida … Annonsaffären är svår men om man får ut tidningen ordentligt så kommer nya läsare att fastna för den! Stort grattis, längtar efter nästa nummer!

Maria Westman:

– Det ligger i tiden att ta ett samhällsansvar. Alla kan och vill bidra till vår miljö och jord.
Omvärlden tar sitt ansvar och sätter detta på pränt, och i en snygg väldisponerad tidning.
Som läsare känner jag mig lite smartare och mer uppdaterad. Härligt!

Henrik Frenkel:
– Äntligen hittar Sida rätt med sin tidning efter otaliga och dåliga 
försök. Nya Omvärlden känns aktuell, ung, modern, snygg och inne. Den känner av tidsandan och levererar. Men den kommer att behöva ha bistånd från Sida under lång tid framöver.

Olle Lidbom:
– Snygg men affärsmodellen känns minst sagt obakad och oprövad.

Viggo Cavling:
– Jag är alltid skeptisk när staten ger ut magasin, men här tvingas jag ner på knä på grund av ett sjukt snyggt reportage om den internationella vapenindustrins egen rockfestival. En genomgående fin ton i tidningen.

3 Modern Psykologi

Många ingångar,  snyggt format och stor insikt. Juryns medlemmar önskar trean, Modern
Psykologi, lycka till i Framtiden.

Frida Åberg:
– En pigg nykomling med stor insikt. Fylld av massor av ”kul att veta” och inte alls så torftig som framsidan gav sken av. Har sällan sett ett exempel på en ny tidning där man lyckas hålla den psykologiska aspekten genom hela tidningen. Tycker om svängningarna mellan djup och snabba, betydligt ytligare, inspel. Inte mycket annonser i det första numret,
men mer kommer när läsarna hittar hit! Fortsätt på det inslagna spåret!

Maria Westman:
– Hur gör man själv – med sig själv? Modern Psykologi ligger rätt i tiden, läsaren får känslan av att vara egen ”psykologexpert” men på ett lättsmält sätt. 
Varierat innehåll, med många ingångar – ett bra udda format samt tajt och snygg form som sticker ut i hyllan. Grattis!

Henrik Frenkel:
– Gänget bakom Språk byter ämne, men inte format. När svenska folket längtar efter den andra säsongen av ”In treatment”, så lanserar Språktidningen en tidning som vänder sig inåt utan att bli navelskådande.
– Kul infallsvinklar, snygg i sitt lilla format och angelägen. Hoppas den överlever!

Olle Lidbom:
– Ett gott hantverk som dessvärre inte gräver riktigt så djupt i materialet som det borde.

Viggo Cavling:
– Gänget bakom suveräna Språktidningen visar sig ha fler strängar på sin gitarr. En smart tidning som är precis rätt i tiden.

Omgångens entusiastUtgivare: Art Lover

Juryn hade också en favorit bland entusiasttidningarna, tidningar som har små möjligheter att göra redaktörerna förmögna – men som görs med desto större passion. Omgångens vinnare blev konsttidningen Art Lover.
– En tidning om konst som inte existerar för att positionera redaktörerna utan för att skriva om konst. Tillgängligare än många andra konsttidskrifter utan att tappa cred, säger Olle Lidbom.
– Ett väldigt påkostat och snyggt magasin, med tjockt härligt papper. Här får bilderna ta stor plats, och den är bara så fin. En sådan tidning som man kan plocka fram och bara njuta av, säger Frida Åberg.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.