Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Disney och Moviezine fälls av RO:s opinionsnämnd

Publicerad: 19 november 2021, 08:26

Foto: David Peperkamp

Enligt privatpersonen som står bakom anmälan var reklamen utformad som en vanlig artikel – och strider därmed mot reklamreglerna.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRONDisneySmygreklamNative Advertising

”Här är alla Oscarsvinnande filmer du hittar på Disney Plus”

Det var rubriken på en artikel på hemsidan Moviezine. Men i själva verket var det ett reklaminlägg för Disneys streamingtjänst, Disney+, något som framgick i slutet av artikeln. Reklamen har inte producerats av Disney, som menar att man ”inte gett mediekanalen i uppdrag att publicera artikeln, har inte haft någon inverkan på utformningen eller betalat någon ersättning till mediekanalen för den aktuella artikeln,” men man har ett kommersiellt avtal där Moviezine erhåller betalning för trafik som genereras till Disney+.

Även Moviezine ger samma förklaring. Artikeln har skrivits av mediekanalen, men i och med det affiliateavtal som man har med Disney har streamingtjänsten länkats i samband med artikeln. Moviezine anser inte att det rör sig om reklam. I ett yttrande skriver Moviezine:

”Många av mediekanalens artiklar och listor fokuserar på diverse streamingtjänster och film i olika kategorier, nyinkomna titlar eller redaktionens tips. Andra exempel är: ”De 51 bästa filmerna på Netflix just nu”, ”Alla premiärer på Amazon Prime Video i maj” och ”10 spännande sommarserier på SVT Play” (mediekanalen har bilagt tre länkar till tre webbsidor på webbplatsen moviezine.se).”

Fallet prövades i opinionsnämnden, som menar att det rör sig om reklam och att Moviezine bör ha markerat samarbetet med Disney tydligare. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.